Merk & Strategie

Albert Heijn staat niet meer op 1 in de Merken Top 40

Redactie | 16 december 2016, 12:18

Dit is de Merken Top 40 van week 49

Na vijf weken is Albert Heijn van de troon gestoten en is er een nieuwe nummer 1 in de Merken Top 40: Samsung. De afgelopen twee weken stond Samsung ook al hoog, op respectievelijk plaats 3 en 4. Het elektroniamerk dankt de nummeréénpositie van deze week aan een betere score op alle drie de factoren die belangrijk zijn in de ranking van de Merken Top 40 (waardering, bestedingen en social).

Flinke winst voor NS

Albert Heijn eindigt op 2. De top 3 wordt gecomplementeerd door de NS, die met superstip stijgt van plaats 22 naar plaats 3. De stijging van NS wordt ondanks een daling op de social score, veroorzaakt door een hogere score op waardering en bestedingen.

Net als Albert Heijn dalen de andere twee popluaire supermarkten, Jumbo en Lidl, ook een aantal plaatsen.

Mercedes, Ziggo en Google

Er zijn tevens weer een aantal merken die deze week de top 10 binnen komen, zowel Mercedes Benz als Ziggo zetten de goede prestaties van afgelopen week voort en komen binnen op respectievelijk plaats 5 en 7. Beide merken laten betere scores zien op alle drie de factoren.

Andere merken die het deze week goed doen en als stip genoteerd staan zijn Blokker, de Bijenkorf, Volkswagen, Marktplaats en Hema. Al deze merken stijgen een aanzienlijk aantal plaatsen ten opzichte van vorige week.  Ook Philips doet goede zaken, dit merk stijgt van plaats 25 naar plaats 15.

De hoogste nieuwe binnenkomer deze week is Google, het merk staat voor het eerst in de lijst en komt binnen op plaats 16.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Avatar

Danijel Dercksen

(16 december 2016, 14:28)
http://qontentmatters.nl

Heeft elke keer de wisseling van de wacht simpelweg niet te maken met campagnes die starten/aflopen van merken? En zo ja, wat zegt dit dan eigenlijk écht?

Avatar

Rik Heijmen

(18 december 2016, 19:13)
http://www.kokoroamsterdam.com

En wie wil me laten geloven dat Google 'opeens' in de notering stond. Als hoogste binnenkomer? Really...?!
Alsof merken iedere week een andere notering hebben. Bewegingen in de waardering van 'merken' zullen we niet wekelijks hoeven te volgen.
Ik hoop dat we in dit vak iets serieuzer met merken omgaan dan dit lijstje. Ons vakblad voorop.

Avatar

Martin de Munnik

(19 december 2016, 11:21)
http://www.neurensics.com

Een merk is emotionele voorkeur gebaseerd op onbewuste associaties. de kracht van die associaties en de mate van 'onbewustheid' (systeem 1) is met impliciete onderzoeks-tools goed te meten. Hoe sterker het merk, hoe krachtiger de 'hardwire' van associaties. Aangenomen dat een sterk merk zich ook in de bovenste regionen van een willekeurige merkenlijst beweegt, vinden eventuele veranderingen zeer langzaam plaats, laat staan wekelijks te rapporteren. Tenzij er iets dramatisch met het merk gebeurt, zo plastisch is ons brein dan weer wel.

Avatar

Helmer Molenaar

(20 december 2016, 11:56)

@Rik

Mag toch hopen dat niemand deze 'reclame' echt serieus neemt.

Gerelateerde items Merken Top 40 merkentop 40 Albert Heijn

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events