Marketing Technology

Adverteerders geven 25 procent meer uit aan zoekmachinemarketing

Redactie | 16 februari 2017, 9:37

Uitgaven aan mobiele advertenties zijn bijna verdubbeld.

Dit blijkt uit de derde Nederlandse Search Studie die Deloitte uitvoerde in opdracht van brancheverenigingen IAB Nederland en DDMA.

Budget zoekmachinemarketing blijft stijgen
De budgetgroei van 25 procent is vooral veroorzaakt door een sterke toegenomen aantal mobiele zoekopdrachten bij Google en desktopzoekopdrachten via Bing. Omdat de kosten per klik (cpc) van mobiele advertenties en Bing relatief laag zijn, namen de tarieven slechts toe met 5 procent.

Google en mobile advertenties meest populair

De uitgaven aan betaalde zoekresultaten op mobiel verdubbelden bijna (92 procent). Desktop bleef daar ver bij achter met een gemiddelde groei van 8 procent. Het aandeel zoekadvertenties op tablet in 2016 zakte zelfs licht, met 3 procent. 

In het laatste kwartaal van 2016 zetten adverteerders 33 procent van hun Google search budget in op mobiele advertenties, terwijl het aandeel mobiel bij Bing bleef steken op 8 procent.

Populair: Google Product Listing Ads

Sinds Google is gestart met het tonen van Product Listing Ads (PLA’s) in de zoekresultaten, is deze vorm van adverteren sterk in populariteit gestegen. Over heel 2016 resulteerde dit in nagenoeg een verdubbeling. PLA’s kunnen momenteel alleen worden gebruikt in de retailsector, die meer dan 31 procent van zijn search budget aan deze vorm van zoekmachinemarketing uitgeeft. Het gevolg is dat 46 procent van alle traffic via deze vorm van online adverteren wordt gegenereerd.

Merknaam- versus niet-merknaamzoekwoorden

Adverteerders spendeerden in 2016 meer budget aan niet-merknaamzoekwoorden (25 procent) dan aan merknaamzoekwoorden (16 procent). Door de groei van het aantal clicks bij niet-merknamen ten opzichte van merknamen is de CPC voor merknamen met 10 procent gestegen en die voor niet-merknamen met 3 procent gedaald. Terwijl de CPC-prijzen van niet-merknaamzoekwoorden in tegenstelling tot Google bij Bing relatief goedkoper, zijn de merknaamzoekwoorden bij Bing duurder. 

Het ‘IAB & DDMA Report on Paid Search Advertising 2015-2016’ is te downloaden bijen .

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Tammo Peters

(23 februari 2017, 19:43)
https://www.proseo.nl

Logisch dat de CPC op merknaamzoekwoorden sterker is toegenomen dan die op niet-merknaamzoekwoorden. De conversieratio is op merknaamzoekwoorden veel hoger. De zoeker weet al wat hij wil. Hij is doorgaans klaar met oriënteren. Omdat adverteerders willen groeien is het ook logisch dat adverteerders vooral meer budget uitgeven aan niet-merknaamzoekwoorden. Ze bereiken daar immers de mensen mee die hun merknaam mogelijk nog niet kennen zodat adverteerders al in de orientatiefase gevonden worden.

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events