Mensen & Carrière

69% marketing- en salesprofs zoekt andere functie

Elsbeth Eilander, redactie | 16 februari 2015, 11:04

De vraag naar sales- en marketingprofessionals stijgt weer, zo signaleert Michael Page.

Recruiter Michael Page onderzocht de arbeidsmarkt voor sales- en marketingprofessionals (n=576). Het bureau ziet een aantal opvallende trends:

Ten eerste neemt de vraag naar sales- en marketingprofessionals voor het eerst sinds de crisis weer toe, daarnaast kijkt  maar liefst 69 procent van de professionals actief om zich heen naar een andere baan.

De afgelopen jaren is flink gesneden in sales- en marketingpersoneel. Marketingafdelingen werden gehalveerd en voor de salesafdelingen waren organisaties vrijwel alleen op zoek naar 'hunters voor new business'.  Dat zag Michael Page terug in de soort aanvragen: in 2013 ging het in 90 procent van de aanvragen om salesfuncties en in 10 procent om marketingfuncties.

In 2014 ziet Michael Page  een duidelijke verschuiving in deze trend: 60 procent vraag naar salesfuncties en 40 procent vraag naar marketingprofessionals.

Meer specialisme
Tijdens de crisis is er flink bezuinigd op marketing en communicatie. Michael Page zag dat marketingafdelingen gemiddeld werden gehalveerd (bijv. van 8 naar 4 professionals). De rol van de professional die mocht blijven, werd breder: meer disciplines in een functie en bijvoorbeeld zelf weer teksten schrijven.

In 2014 zag Michael Page de vraag naar marketingmanagers duidelijk toenemen en ook de vraag naar specialistische functies onder die managers stijgt (marketing, PR, online). Voor 2015 zet deze trend door. Dat betekent volgens het bureau overigens niet dat marketing en communicatieafdelingen weer zo groot worden als voor de crisis.

Daarnaast vragen bedrijven weer vaker om salesmensen met andere vaardigheden, soft skills, dan louter agressief verkopen. Mischa Voogt, managing director van Michael Page Nederland: ‚Er wordt weer meer gevraagd naar professionals die ook een inhoudelijk verhaal hebben richting klanten. De vraag naar professionals neemt dus niet alleen toe, maar verandert ook kwalitatief. Het lijkt erop dat organisaties weer meer met de langere termijn bezig durven te zijn.‘

Flexibeler
45 procent van de ondervraagden will best  op interim-basis werken, nog eens 34 procent zegt als interimmer aan de slag te willen als de functie of het project uitdagend genoeg is. ‚Hier zie je de opkomst van Generatie Y in terug,‘ denkt Voogt. ‚Zij werken graag in losse verbanden en zijn flexibeler als op het arbeid aankomt dan voorgaande generaties. Organisaties moeten hier vaak nog aan wennen, vooral als het om salesfuncties gaat.  Michael Page merkt dat bedrijven wel werken aan hun flexibele schil, maar voor de belangrijke posities, zoals accountmanagers, het liefst vaste mensen in dienst nemen. Hier zie je dus een verschil ontstaan tussen de voorkeuren van werknemers en werkgevers.‘

Het past binnen dit beeld van flexibeler ingestelde werknemers dat een overgrote meerderheid van de professionals (69 procent) actief op zoek is naar een nieuwe functie. En een groot deel (41 procent) is voor een mooie baan bereid te verhuizen naar het buitenland.

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (1)

Gerelateerde items marketingbanen

Meer in channel Mensen & Carrière

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs
Adfo Events