Product & Design

USP tegen het licht: Heineken 0.0

Hubert Van Wensen, blogger | 12 mei 2017, 12:30

Smaakt de echte Heineken-smaak naar bier?

Heineken introduceert een alcoholvrije variant onder het moedermerk. 

Opmerkelijk, zeker omdat het dat doet dat in een Bavaria-blauwe jas. Het zou zo familie kunnen zijn. Volgens Heineken zelf is dit voor het eerst dat Heineken in het blauw verschijnt.
Dat is niet waar. Iedereen die wel eens in een rondvaartboot in Amsterdam heeft gezeten, weet dat bovenop Hotel de L’Europe een groot blauw Heineken-logo prijkt.

Dynamisch logo

Freddy was destijds furieus op de gemeente Amsterdam, hij zou voor zijn eigen naam op zijn eigen hotel precariorechten moeten betalen. Prompt liet-ie de letters Heineken in blauw oplichten. Zo was er geen sprake meer van een ‘merk’ en hoefde hij niet te betalen. De e’tjes lachen zich nog een breuk. Al was het maar omdat Heineken ook in blauw gewoon Heineken blijft. Freddy begreep toen al dat een dynamisch logo een merk fris en energiek maakt. 

Of dichten we hem nu te veel eer toe?

Blauwe knoop

Hoe dan ook, het Heineken-merk is nu dus ook lid van de blauwe knoop. De vraag is: hoe smaakt dit biertje? Want met smaak kun je je, in tegenstelling tot gewoon bier, nog echt onderscheiden in deze categorie. 
Je bent al een knappe jongen als je het zoetje van Amstel van het volkoren bruin van Brand kan scheiden. Laat staan dat je de pilsen uit elkaar kan halen die nog meer op elkaar lijken, dat lukt bijna niemand. 
Maar bij alcoholvrij bier proef je direct of het bier naar bier smaakt. 

Serieus

Goed dus dat Heineken de boel serieus neemt. Want in een booming markt heeft het merk er twee jaar voor uitgetrokken om voor de alcoholvrije variant tot de échte Heineken-smaak te komen. 
Hij moet exact hetzelfde smaken als de gewone Heineken lees ik. Top! Dat dit fris met een mooie balans tussen fruitigheid en bitterheid is, heb ik nooit zo geproefd. Maar belangrijker vind ik dat de echte Heineken-smaak naar bier smaakt. En dat de 0.0 variant dat nu dus ook doet. Iets dat tot voorheen nog geen concurrent gelukt is.

Twee USP's

Om tot die echte Heineken-smaak te komen worden twee USP’s in de strijd gegooid: 

- het unieke Heineken-A-gist - een schimmel die in 1886 in het Heineken laboratorium werd ontdekt en deze geuzennaam kreeg, ja een stukje marketing kan je wel aan de familie overlaten 
–  het bier blijkt ‘dubbel gebrouwen’. Er worden twee verschillende stromen gebrouwen die uiteindelijk bij elkaar worden gevoegd om tot de optimale smaak te komen voor Heineken 0.0. Hoe dit exact in elkaar zit, blijft het geheim van de brouwer. Maakt dit ‘m ook dubbel zo lekker? 

Geprikkeld door het bushokje bij mij om de hoek leg ik mijn six pack in de ijskast, laat de flesjes tussen de 2 en 5 graden Celsius koud worden en open de nieuwe alcoholvrije wereld van Heineken.
Een wereld waarin een mooie kraag met schuim niet bestaat, blijkt helaas al snel... 

Dan een slok.
 
Ik proef…geen bier. Ik kon het ook al nauwelijks geloven.
Wel jammer en toch ook een risico voor het merk. Op korte termijn wordt Heineken 0.0 vast een succes, want het is wel het lekkerste alcoholvrije biertje in de markt. En daarmee het beste alternatief voor een avondje cola. 

Over de auteur

Hubert Van Wensen
Hubert van Wensen, Business creative bij The USP Company, Innovatiebureau voor merkstrategie & propositie-ontwikkeling Lees meer over Hubert Van Wensen

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Usp