Negen stappen voor fenomenale content marketing

Willeke Stam, blogger | 6 maart 2017, 17:28

Hoe zorg je er voor dat jouw content exact aansluit bij je doelgroep?

Stap 1: Doelgroep segmentatie
We beginnen met de doelgroep. Met wie wil jij de interactie aangaan? Tips:

  • Maak kleine doelgroepen, want je kunt niet iedereen bereiken
  • Zoek uit wat hun interesses zijn
  • Interview de doelgroep zodat je weet wat er speelt
  • Maak een moodboard van de doelgroep
  • Zoek uit waar de doelgroep actief is

Voeg deze informatie samen, zodat je precies weet voor wie jij de content schrijft. Heb je verschillende doelgroepen die je wilt bereiken? Maak keuzes en bepaal je hoofd- en subdoelgroepen. 

Stap 2: Platform uitkiezen
Bij stap 1 heb je uitgezocht waar je doelgroep actief is. Op welk social media kanaal kun je de doelgroep bereiken? Zoek ook uit welke sites jouw doelgroep veel bezoekt. Op deze manier leer je hun interesses kennen, maar weet je ook waar je ze kunt bereiken. Tips:

  • Maak een overzicht van je own-media kanalen
  • Bepaal op welk kanaal je wie wilt bereiken
  • Ga samenwerkingen aan met de favoriete sites van je doelgroep. Wellicht kun je daar ook je content delen 

Stap 3: Doelen bepalen
Je weet nu wie je wilt bereiken op welk platform. Content marketing wordt tastbaar door doelstellingen. Bepaal daarom een aantal meetbare doelstellingen, zodat je kunt gaan meten of content marketing voor jou resultaat oplevert. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Traffic genereren naar je website
  • Aantal dagelijkse bezoekers op je website verhogen
  • Meer interactie met je doelgroep creëren
  • Kennis over product of dienst overdragen

Wil je hier meer over weten? Lees dan over doelstellingen.

Stap 4: Thema’s bepalen
Je weet intussen wat er speelt bij je doelgroep. Het is tijd om thema’s te gaan bepalen! De thema’s zijn als het ware de kapstok voor je content. Deze thema’s moeten passen bij de doelgroep, maar zeker ook bij jou als merk of organisatie. Zelf zet ik content marketing in voor een ijsmerk. Om het tastbaar te maken hier een aantal thema’s die wij hanteren:

  • Het verhaal achter het merk 
  • Inhakers op belangrijke momenten
  • IJsweetjes
  • Do it yourself
  • Geluk en inspiratie 

Stap 5: Contentkalender
Als je verschillende thema’s op verschillende kanalen gaat wegzetten, is het handig om een contentkalender te maken. Op deze manier weet je precies wat je wanneer moet plaatsen. Dit geeft overzicht, maar ook de mogelijkheid tot efficiënter werken. In lees je hoe je een contentkalender maakt.

Stap 6: Content mapping
Oké, we hebben een aantal thema’s die bij de doelgroep passen. Het is tijd om content te verzamelen. Kijk eerst wat je intern allemaal al hebt. Zijn er foto’s en video’s die je kunt gebruiken? Dan kun je die inzetten! Anders kun je gebruik maken van rechtenvrij materiaal.

Ga voor je content ook op zoek naar informatie. Vergeet niet, voordat je grote vriend Google gaat raadplegen, dat je collega’s vaak heel veel weten. Gebruik deze kennis! 

Stap 7: Content maken
Eindelijk zijn we aangekomen bij het maken van de content. We gaan de copy schrijven en het juiste plaatje erbij plaatsen. Ik gaf al een paar voorbeelden van thema’s. Berichten die hierbij passen:

  • Merk: blog 7 dingen die je nog niet wist over Dickninghe
  • Inhaker: 360gradenvideo tussen de koeien tijdens dierendag
  • IJsweetjes: vroeger aten alleen koningen ijs
  • Do it yourself: een recept met advocaatroomijs
  • Geluk en inspiratie: laten we buiten ijs eten en de zomer proeven

Natuurlijk is er een scala aan mogelijkheden voor content, waarbij video een steeds grotere rol gaat spelen. Het is tijd om je content te gaan verspreiden!

Stap 8: Promoten
Stel: je hebt een prachtige video met een goed stuk copy, maar de views vallen tegen. Waarom zou je jouw content niet een handje helpen? Boost je content met behulp van promotie! 

Stap 9: Data verzamelen en optimaliseren
Je content is geplaatst, maar dat betekent niet dat je klaar bent. Ga terug naar stap 3 en bekijk of je jouw doelstellingen hebt behaald. Evalueer en optimaliseer. Misschien blijkt een bepaald thema heel goed aan te slaan bij je doelgroep en kun je daar nog meer uit gaan halen. Succes! 

Heb jij nog andere tips? Ik ben benieuwd! 

Over de auteur

Willeke Stam
Online Marketeer bij Crowdmedia Lees meer over Willeke Stam

Reacties op dit artikel (2)

Avatar

Sak van den Boom

(8 maart 2017, 12:23)

Dag Willeke, veertig jaar geleden toen we hoofdzakelijk customer magazines maakten, deden we dit ook al. Wat maakt content marketing nu eigenlijk vele malen interessanter dan de customer media van destijds?
Sak van den Boom

Avatar

Willeke Stam

(16 maart 2017, 16:39)
http://www.crowdmedia.nl

Hoi Sak,

ik denk dat er geen verschil is in aanpak maar dat de kanalen om content weg te zetten verbreed zijn. Content marketing bestaat al heel lang toch? Ik vind wel dat je nu eenvoudiger kan interacteren met je doelgroep. Vroeger moest je contact opnemen via een brief of telefoon. Een magazine praat niet terug. Nu is een reactie op social media zo geplaatst. Dus de organisatie kan meteen terug praten.

Je weet ook beter wat aanslaat bij de doelgroep doordat het meetbaar is waar mensen het langst naar kijken of op klikken. Dat is denk ik anders dan oplages van magazines.

Ik denk wel dat er veertig jaar geleden meer gezonden werd in de marketing, dan dat er echt interactie werd aangegaan. Dat bedoel ik niet met magazines, maar marketing breed gezien. Spotjes met een directe boodschap. Echter, ik denk dat jij dat beter in kan schatten dan ik omdat ik deze informatie uit de boeken heb i.p.v. uit ervaring.

Zie jij deze verschillen ook terug? Ik ben benieuwd naar jouw inzicht!

Hartelijke groet,

Willeke

Gerelateerde items Content Marketing

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs