Nederlandse media, stop met nog meer content maken

Aart Lensink, blogger | 24 april 2017, 10:25

De verdienmodellen van Telegraaf VNDG zijn volkomen onduidelijk.

In de Nederlandse mediasector is het momenteel ieder voor zich en God voor ons allen. Stel je het Nederlandse mediaspeelveld voor als een huiskamer waar de vloer gedweild wordt door Nederlandse mediabaasjes, terwijl de Amerikaanse mediareuzen in grote fauteuils met elkaar lachen en niks doen. 
In een steeds kleiner hoekje in de kamer staan al die Hollandse mediabazen te dweilen. Het hoekje wordt steeds kleiner. En maar dweilen en elkaar aankijken.

De Amerikanen – Facebook, LinkedIn, Google – zitten er ontspannen bij. En doen helemaal niks. Ze hoeven niks te doen. De Nederlandse mediasector maakt ruzie in dat kleiner wordende hoekje. 

Bij de introductie van Telegraaf VNDG wilde ik heel graag héél enthousiast zijn. Maar dat lukt me nauwelijks. Omdat het Nederlandse antwoord op de teruglopende advertentie-inkomsten – vanwege een teveel aan content die steeds minder waard is – nóg meer contentproductie is. Hoe gaaf het videokanaal ook wordt, één ding weet de Telegraaf Media Groep zeker: het gaat heel veel extra geld kosten en de verdienmodellen zijn volkomen onduidelijk.

Branded content is helemaal stuk
‘Branded content’. Daar wil Telegraaf VNDG het mee verdienen. Man, branded content is helemaal stuk, dood en kapot. Er zijn veel te weinig klanten om bij alle media-exploitanten branded content te maken. Dat gaat niet werken. 

Ik hoop oprecht dat TMG met Telegraaf VNDG vooral kosten gaat verschuiven. Stoppen met heel veel andere vormen van redactie. Dit mag nooit ‘on-top-of’ zijn. Dat gaat de TMG nooit terugverdienen. 

Nóg meer contentproductie. Dat is het antwoord van de Nederlandse mediasector op de teruglopende inkomsten. Dat is echt geld weggooien. Probeer eerst nou geld te verdienen met wat je al maakt. En blijf vooral weg van de markt met allemaal maatwerk-branded-content-ideeën. Het is namelijk bijna niets waard. 

Evengoed, ongelooflijk veel succes, Telegraaf VNDG. Vaag andere media-exploitanten weg. De zeis moet flink door het mediaveld. Niet méér, méér, méér content. Maar minder. En vooral: meer technologie waarmee adverteerders hun klanten gericht kunnen bereiken.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (7)

Comment author avatar
Avatar

Nick

(25 april 2017, 9:11)
Als je altijd ieder nieuw initiatief de kop indrukt dan blijf je volledig stil staan. En ja, alle Hollandse mediabazen staan te dweilen, maar 1 ding is duidelijk stilstaan is achteruitgang. Nu wordt er geïnnoveerd, nu wordt er een product ontwikkelt waar behoefte aan is. Wat zijn precies de laatste spraakmakende ontwikkelingen bij Adfo Groep?
Je zou als journalist juist eens nieuwe initiatieven moeten omarmen en daar de kansen van in zien, i.p.v. die azijn journalistiek die je nu het net op slingert.
Avatar

Mirjam van Dijk

(25 april 2017, 9:24)
Dit is geen aanval op de grote Amerikanen. Dit is juist content waar Facebook, LinkedIn en Google niet in investeren. Lokaal relevante snack content gebaseerd op de Telegraaf redactie. Ze gaan van woord naar beeld en ik ben blij dat ze deze stap durven nemen.
Avatar

Wim Tjaberinga

(25 april 2017, 10:09)
Prima initiatief van Telegraaf. Een soort van innovatie waar ze wellicht 10 jaar geleden al mee hadden moeten komen en bijvoorbeeld in samenwerking met een mobiele provider zoals KPN! Maar goed, TMG staat niet bekend als het meest innovatieve mediahuis. De reactie van Aart vind ik dus overtrokken. Natuurlijk de content marketing ruif is niet van elastiek en als er nieuwe aanbieders komen dan begint de rest onrustig op hun schoenen te schuiven. Enige mate van kritiek op TMG en de hele content marketingwereld is echter wel op zo'n plaats. Er is inderdaad sprake van een flinke overload aan contentproductie. De oplossing is echter niet om nog meer content te gaan produceren, maar vooral beter te gaan luisteren naar de klanten van onze opdrachtgevers om zodoende de content (vorm, inhoud en kanaal) beter af te stemmen op hun behoeften. Meer content op maat dus en meer dialoog en interactie. En vooral meer creativiteit en innovatie. En dan denk ik TMG VNDG, eigelijk zo slecht nog niet!
Avatar

Anonymous

(25 april 2017, 10:26)
Sinds wanneer is branded content dood en waarop gebaseerd? Je hoeft natuurlijk niet op alle media content aanbieders in te kopen, maar juist gerichte keuzes maken ahv kennis over je doelgroepen.
Avatar

uitgeefmeisje

(25 april 2017, 11:27)
Belachelijk. Er is minder content dan ooit. Er zou juist minder advertentiemogelijkheid moeten zijn. Dat is de dood in de pot voor alle uitgevers. Waarom moeten overheden advertentiemogelijkheden aanbieden. En ook nog zelf vacatures publiceren en concurrentie in hele markten, zoals de bankenmarkt opheffen. Dat is marktbederf. Opzettelijk. Zodat er nóg minder kritische content is en iedereen alleen nog maar ja en amen mark rutte schrijft. Ik krijg elke dag 10 pakken reclame in de bus. Welke gek leest dat nog. Had er een krant omheen getekend.
Avatar

Richard Otto

(25 april 2017, 14:02)
http://www.tensmedia.nl
De afgelopen maanden zijn er diverse online zenders geïntroduceerd, waaronder Startup Holland TV, S1.tv en Appie Today. Met veel tromgeroffel aangekondigd, maar tot op heden aardig stil. Telegraaf VNDG heeft wel meer kans van slagen, aangezien ze -naast een flink budget- ook hun Telegraaf.nl (4 miljoen unieke bezoekers per maand) als springplank kunnen inzetten. Met De Telegraaf en hun andere 12 titels (oa Dumpert, Geenstijl, Metro en regio) moeten ze in ieder geval genoeg Nederlanders kunnen bereiken. Verder is het een zaak van de lange adem: komende jaren zullen steeds meer Nederlanders hun tv-abonnement eruit gooien en doorgaan met 'online tv-only consumptie' dmv oa Google Chromecast, Connected TV, Apple TV en uiteraard gewoon via de mobile devices.

Gerelateerde items Telegraaf VNDG Aart Lensink Branded Content

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs