Merk & Strategie

Merken die verdwijnen (10): Rens Muller over dagblad Metro

Richard Otto, blogger | 13 april 2017, 8:58

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen. 

In deze aflevering: Rens Muller over Metro.

Muller: 'Sinds kort ben ik treinforens. En komt de Metro mij onder ogen. Ik lees ‘de gratis krant van Nederland’ ook aandachtig. Dit in tegenstelling tot de meeste andere reizigers. Zij zijn gebiologeerd door hun smartphone. En laten het papieren leesvoer links liggen. Metro dus. De krant waarvan ik het bestaan al lang vergeten was. Eenvoudigweg omdat ik nooit meer met de trein reisde. Ooit had je in ons land meerdere gratis kranten. Metro is de laatste der Mohikanen. Maar de vraag is hoe lang nog.

'Door de alsmaar dalende oplagen heet het nieuwe verdienmodel van kranten bereik. Dat geldt voor de Volkskrant, dat geldt voor De Gooi- en Eemlander en dat geldt ook voor Metro. De krant heeft nog steeds een bereik van meer vijf procent. Om precies te zijn 7,4 procent in 2015 zo blijkt uit de laatste Mediamonitor 2015-2016. Op zichzelf een verheugend cijfer, ware het niet dat de oplage van de krant in diezelfde behoorlijk steeg (ruim boven de 400.000). In 2011 bedroeg het bereik van Metro nog 11,6 procent.

En als de vooruitzichten niet bedriegen zal het bereik van de treinkrant de komende jaren alleen nog maar afnemen. Met alle gevolgen voor de advertentie-inkomsten (de levensader van deze krant) van dien. En in de wetenschap dat moederbedrijf TMG andere prioriteiten heeft dan het instandhouden van een gratis krant, vrees ik met bange vreze dat Metro straks bijgeschreven kan worden in het rijtje Sp!ts, De Pers en Dag: gratis kranten die om uiteenlopende redenen het loodje legden.'

Rens Muller is freelance mediamaker. En fervent krantenlezer.

Lees ook:








Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Klaas Salverda

(13 april 2017, 14:18)
Klopt, al raakt dit echt meer papieren kranten. Geen wonder dat iedereen in de trein tegenwoordig over smartphone gebogen zit. Kijk eens op www.testamentvandepers.nl. Zonder subsidie tot stand gekomen!
Avatar

Anoniem

(14 april 2017, 12:23)
Los van de papierdiscussie leidt metro.nl je naar een verkeersschool en een metro search in de appstore toont conform verwachting het bekende groene logo, blijkt echter om Canada te gaan. Tja. Vooralsnog flink gat tussen product en verwachting vd consument.
Avatar

Hans de Vries

(14 april 2017, 14:34)
Dat dit blad niet 2018 haalt is zeker. Een gratis krant met nauwelijks advertenties lijkt me een heel slecht uitgeversmodel. Online en op social media mag het dan qua bereik wel groot zijn, maar redactioneel stelt het ten opzichte van andere landelijke dagbladen weinig voor. Ik heb ook nog niet gehoord dat de online activiteiten van Metro erg belangrijk zijn voor TMG. Kortom: rijp voor het merkenkerkhof..
Avatar

Petra van Dijk

(14 april 2017, 17:47)
Metro heeft deze week nog wel een co-creatie app ontwikkeld. Dat co-creatie niet altijd goed werkt weten we nog van TMG's Dichtbij-debacle.

Gerelateerde items rens muller Tmg Richard Otto

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs