MarketEAR, ga voor Business Happiness met braincandies!

Petra Iuliano/ @italianpassion, auteur | 7 maart 2011, 13:52

En dan is er een boek dat je naar binnen wilt zuigen als ware het een zuurtje. van is zo’n boek, je krijgt er geen genoeg van. De vele wijsheden die deze topmarketeer op je loslaat zijn enorm. Als groot bewonderaar van het boek van Jim Collins vertelt auteur Rene Boender dat bedrijven, ondernemers en werknemers in het digitale en social netwerk tijdperk dienen te excelleren, verder moeten gaan dan ‘just great’, coolness is het hoogste ideaal. Het begint met willen veranderen en hiermee je business happiness te vergroten. Van IQ naar EQ en vandaar uit naar SQ (Spirituele Quotiënt); The story you tell, is the product you sell.

Perceptiemanagement
Brain-agent, innovatiefuturist en trendteller Rene Boender was amper twintig toen hij met marketing aan de slag ging bij McCann. De dertig jaar ervaring die hij bij internationale bedrijven heeft opgedaan deelt hij in zijn boek. Hij laat je weten dat presentaties vooral visueel dienen te zijn en geen tekst, je gaat een verhaal vertellen waarbij je ego geen rol speelt. Prachtig is het hoofdstuk over perceptiemanagement. Perceived value vind ik een van de mooiste zaken uit marketing. Een schommelstoel is een schommelstoel, maar als je er nou bij zet 'kopie van de Theodore Roosevelt schommelstoel', wedden dat je klanten daarvan in de buying mood komen en er een meerprijs voor willen betalen? Of het voorbeeld van de Coca-Cola bij McDonald’s. Je kon vroeger kiezen uit small, medium en large. Vervang medium door normal en de klant bestelt geen small meer met als resultaat 15% meer volume.

Henry Ford
Door meer je rechterhersenhelft te gebruiken wordt je verbeeldingskracht steeds groter en zet je succesvollere campagnes neer. Ga spelen, vertelt Boender, verwerk je propositie in een krachtige visual. En kijk niet alleen naar je eigen business, kijk over de schutting, doe aan branchevervaging; het idee van de lopende band heeft Henry Ford destijds afgekeken van de slachthuizen. En maak je business aantrekkelijker, in de eerste drie seconden moet je al de lust opwekken bij je klant, in welke branche je ook zit. Niet dat flauwe met dat bord buiten van ‘vandaag appeltaart 3,50’, maar ‘vandaag appeltaart volgens Freds recept met appels van boer Eigersma’. Dan zit er ziel in die appeltaart!

Generatie Z
Eigenlijk komt iedereen en alles aan bod in zijn boek, ook . Hij heeft hierover dezelfde visie als ik, namelijk dat command & control in 2020 een gedane zaak is. Generatie Z werkt met sociale netwerken, deze zijn organisch gestructureerd en zij groeien ermee op. Om sociale netwerken staat geen hek, bij bedrijven wel. Generatie Z denkt niet in hiërarchie en afgebakende grenzen.

Boender ziet business als topsport. Als je wilt scoren, moet iedereen zich voor 100% inzetten en leren excelleren, of zoals Tom Peters in mijn favoriete YouTube video zegt: you don’t say, have an average day honey! Alleen daarmee verover je breinpositie. Iedereen moet de weg volgen van IQ naar EQ en daarna naar SQ.

Sprinter
Aangezien ik twintig jaar ervaring heb opgedaan bij commerciële internationale bedrijven en daarna een opleiding heb gedaan, is voor mij heel veel herkenbaar wat Rene Boender schrijft. Daarnaast ben ik een groot fan van de boeken van , , en . Ook de denkbeelden van deze guru’s zijn verspreid over het boek dat vol staat met inspirerende quotes als die van een andere held van mij, : “The secrets of success is learning how to use pain and pleasure instead of having pain and pleasure. If you do that, you’re in control of your life. If you don’t, life controls you.”

Het boek leest als een prettige reis in een sprinter waar wordt omgeroepen: “Goedendag dames en heren, u bevindt zich in de sprinter naar Business Happiness. Wij zullen de volgende tussenstops maken: denk in beelden, ga spelen, vertel verhalen, manage perceptie, wees excellent en verover breinpositie. Onze huiscateraar komt zometeen bij u langs met braincandies om deze reis te veraangenamen. Kijkt u ondertussen rustig om u heen en vooral naar buiten, zet de luiken open en ga op avontuur. Treed buiten uw kaders en sta open voor de constante die verandering heet. Wij nemen u mee op reis en wees niet bang om af en toe op een vreemde trein te spingen als die voorbijkomt.”

Meer weten? Lees het

Over de auteur

Petra Iuliano/ @italianpassion

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Remko Peters

(7 maart 2011, 21:04)
“GREAT TO COOL”

Als je jezelf nou echt eens iets leuks cadeau wilt doen, dat ook nog eens verstandig is, dan moet je “Great To Cool” van René Boender aanschaffen. Vaak zijn lekkere dingen niet gezond, en meestal zijn echt mooie spullen onbetaalbaar. Prachtige vrouwen zijn in de regel onbereikbaar en wat je echt opwindt kan je zonder een blauwe boon maar een paar keer per dag doen.

Met “Great To Cool” wordt dat wel effe anders. Ik heb The Boenders Bibble in een ruk uitgelezen. Heb in een keer de hele zak met snoepjes naar binnen gewerkt en het was nog gezond ook! Sterker nog, voor mij was het de eerste keer in mijn leven dat ik het gevoel had een overdosis te krijgen zonder dat ik er schade van ondervond. Integendeel, ik voelde mij na het versnaperen van alle braincandy’s juist kerngezond. Gezonder dan voordat ik eraan begon. Wil jij je ook kiplekker voelen na het lezen van een boek dat over marketing gaat zoals het bedoeld is? Neem dan “Great To Cool” ter hand en geef je over. Je zult er beslist geen spijt van krijgen. Het is trouwens ook een geweldig boek om weg te geven. Weet zeker dat je Facebook vriendenbestand verdubbeld. En dat is een understatement! Veel leesplezier. Wat mooi toch, dat heel veel van iets in een hoog tempo, je niet hoeft te schaden. Nee sterker nog, dit boek verrijkt je! Kijk nu al uit naar het tweede testament...

www.greattocool.com

Remko Peters
Marketing Director Ouwehands Dierenpark Rhenen

Gerelateerde items Rene Boender Trendteller Innovatiefuturist