Product & Design

Magioni: pizza eten zonder schuldgevoel

Pieter Paul van Oerle, blogger | 7 juli 2016, 6:15

50 procent minder calorieën dan een standaard verse pizza.

“Het zijn vooral vrouwen die het zeggen: ‘weet je wel hoe veel calorieën een pizza bevat?’ Ook het schuldgevoel na het eten van een pizza of ongezonde maaltijd is typisch vrouwelijk”, zegt , eigenaar en marketeer van . “Wij maken pizza’s die lekker en gezond zijn, met een maximale smaak en minimale impact op mens en milieu.”

De zoveelste marketingbelofte? Feit is dat een Magioni 140 gram groente bevat, waarmee je heel aardig op weg bent naar de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 200 gram groente. Vergeleken met een reguliere pizza levert een Magioni 50 procent minder calorieën. Magioni brengt twee kant-en-klare, belegde pizza’s op de markt: Beef Bastard en Veganini. Ze bestaan uit 140 gram groente, waarvan ongeveer 70 gram uit de bodem komt.

De essentie van Magioni
“Magioni maakt gezonde voeding toegankelijk voor iedereen. Ik was al een tijdje op zoek naar een gezonde pizza en was verbaasd hoe veel op bloemkoolpizza’s er op Instagram staan. Google krijgt honderdvijftigduizend zoekopdrachten per maand op ‘bloemkoolpizza’ of variaties daarop. De behoefte aan een gezonde pizza is groot, maar een machinale oplossing ontbrak tot dusver.”

Grote campagne
“Een jaar heb ik op eigen vermogen kunnen werken, sinds kort heb ik een investeerder uit de voedingssector. De investeerder werkt mee in het bedrijf en stelt zijn kennis en netwerk beschikbaar. Voorlopig hanteren wij een below the line-strategie, waarin wij geen grote tv-campagnes gepland hebben. Je moet je ook afvragen of dat bij een merk als Magioni past.”

Vijftigduizend pizza’s per week
“De marketing en sales doe ik alleen. Daarnaast doen wij de productontwikkeling. Inmiddels ligt Magioni in de schappen van honderd Albert Heijns in Nederland en we bezorgen ook op festivals. Uiteindelijk wil ik in Nederland als gezond pizzamerk bekendstaan. Per week worden nu ongeveer tussen de duizend en vijftigduizend pizza’s verkocht. Ik wil groeien met Magioni door onze merkwaarden in stand te houden: maximaal van smaak, minimale impact op mens en milieu.”

Middelbare scholen
“We hebben net een pilot afgerond op middelbare scholen, waarin we testten of pizza’s met groente in de smaak vallen. Dat blijkt het geval. Na de zomervakantie zijn wij op tweehonderd middelbare scholen verkrijgbaar.”

Pizzabakker en social media
“Om het concept verder te ontwikkelen, ben ik een tijdje pizzabakker geweest en dat gaf mij de gelegenheid om mij goed te verdiepen in verschillende facetten. Naast het bakken van pizza’s heb ik mijzelf verdiept in het algoritme van Instagram. Op mijn eigen account had ik al veel volgers, dus deze heb ik omgezet naar een zakelijk account. en Facebook passen goed bij ons concept. Een merk dat zich voornamelijk richt op millennials zie je niet zo veel in de voedingssector. Ook de feedback en de reactie van onze klanten verloopt vrijwel uitsluitend via social media.”

“We hebben voorlopig alleen indirecte concurrentie. We onderscheiden ons voornamelijk door actief te zijn op  social media. Inmiddels hebben we veertigduizend volgers. Op een post krijgen we momenteel zo’n negenhonderd likes en meer dan honderd comments. Daar ben ik heel tevreden over."

Boze klant
“Ik praat met consumenten alsof ze een buurman of buurvrouw zijn. Ik heb geleerd dat het bijzonder belangrijk is alle opmerkingen serieus te nemen, het kan je alleen maar helpen. Een keer liet een klant boos weten dat de verpakking van de pizza gescheurd was waardoor de pizza was uitgedroogd.  We hebben dat direct goedgemaakt en we zijn gaan nadenken hoe we dit voortaan kunnen voorkomen. Nu hebben we ervoor gezorgd dat de verpakking van Magioni’s minder lucht bevat.”

Blijf met je voeten op de grond
“Geloof in je eigen kwaliteiten ook als anderen dat niet doen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Veel mensen geloofden niet dat een merk als Magioni bij Albert Heijn zou komen te liggen. Ik ben ook een keer afgewezen maar ik gaf het niet op. Kortom: geloof in jezelf, zorg dat je omzet haalt en vooral dat klanten je product leuk en lekker vinden.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Accenture Innovation Awards Pieter Paul van Oerle Magioni