Insights & Trends

Kunnen Albert Heijn, Plus en Jumbo wel inpakken?

Pieter Paul van Oerle, blogger | 14 juli 2016, 6:00

Vijf keer sneller langs de kassa met Scapp Retail Zelfscanner

&;Zelfscannen bespaart tijd en verhoogt de service van supermarkten, bouwmarkten, tuincentra en om het eender welke retailformule die met de oude vertrouwde kassa werkt,&; zegt , eigenaar van , het bedrijf dat de zelfscan-app Scapp Retail bedacht. &;Na de zoveelste keer in- en uitlaadstress tijdens de weekendboodschappen wilde ik er werk van maken.&;

Scapp Retail Zelfscanner in het kort
&;Scapp Retail brengt zelfscannen via de smartphone voor iedere retailer binnen bereik. Met de app scannen klanten artikelen zelf en ze rekenen bij de kassa af. De telefoon legt contact met het kassasysteem en de artikelen verschijnen direct in de kassa. In de supermarkt hoef je dus niet langer alle artikelen uit te laden, te scannen en opnieuw in te laden. We hebben onderzocht dat het afrekenproces met Scapp bij dertig artikelen vijf keer sneller verloopt. Daarbij komt dat een retailer zijn kassa’s gewoon kan blijven gebruiken voor niet-scappende klanten.&;

Tijd besparen
Het klant- en kassabezoek wordt consumentgericht in plaats van transactiegericht. Niels: &;De rij bij de kassa is vooral in supermarkten een bron van ergernis. Met onze Zelfscan-app scannen klanten hun artikelen zelf tijdens hun ronde door de winkel. Bij de kassa toon je je smartphone, die alle artikelen in de kassa laadt. Gemiddeld 80% van de handelingstijd komt beschikbaar voor een volgende klant. De kassaomzet per uur neemt aanzienlijk toe. Andere voordelen voor de retailer zijn dat hij bij het scannen aanvullende productinformatie kan tonen en aanbiedingen onder de aandacht kan brengen. Ook ontstaat inzicht in aankoopgedrag en -volgorde van gebruikers, die gerichte en passende advertenties gepresenteerd kunnen krijgen.&;

Concurrenten
&;Onze zelfscanservice vraagt geen investering in infrastructuur. Zoals het nu gaat is dat wel anders, zie de batterij scanpistolen bij bijvoorbeeld Albert Heijn, Plus en Jumbo. Er bestaan wel retailers die scannen via mobiel aanbieden, maar alleen in combinatie met zelfscan-infrastructuur. Dat vraagt om een aanzienlijke investering: in een eigen wifi-netwerk, in aangepaste kassaservers, in self-service betaalzuilen, et cetera.&;

Pak melk
&;Wat wij doen is een Scapp Retail POS-scanner plaatsen, een apparaat ter grootte van een pak melk. Daarmee wordt iedere gewone kassa een zelfscankassa. Voor het overige verandert er niets: kassa-, korting- en spaarsystemen blijven gewoon bestaan. De kassamedewerker houdt de visuele controle, maar handmatig scannen maakt plaats voor meer service en tijd voor persoonlijk contact. Een extra voordeel voor de klant is het Thuisfiliaal, waar de app toegang tot geeft. Stel, de melk is op, dan scan je het pak om het toe te voegen aan je boodschappenlijst. Is je lijstje compleet, dan kun je kiezen om zelf naar de winkel te gaan of de bestelling door te zetten naar een thuisbezorgservice.&;

Het team
&; is onze lead developer, die net als ik een achtergrond heeft in bedrijfsinformatiesystemen, en in Java-development. is managing partner. Als combinatie zijn we nu anderhalf jaar actief. De productontwikkeling hebben we gefinancierd vanuit website- en e-commerce-opdrachten en uit de levering van de Zelfscan App. Alle soft- en hardwareontwikkeling doen we in eigen huis. Ervaren verkopers van onze reseller Scan Coin verzorgen sales, implementatie en support.&;

Pilot in Het Gooi
&;Scapp Retail is op dit moment actief binnen een supermarkt in ’t Gooi. Na een succesvolle pilotperiode van zes maanden, in samenwerking met Scan Coin, kunnen alle klanten daar binnenkort scappen. Tijdens de pilot heeft de Scapp Retail POS-scanner onafgebroken op een kassa gedraaid. In het begin traden nog kleine storingen op, na enkele aanpassingen werkte alles naar behoren.&;

Gebruikerservaringen
&;Vooral in het weekend blijkt de zelfscankassa favoriet. Er worden vooral volle karren gescand worden en niet zozeer kleine winkelmandjes. De kassamedewerker hoeft weinig handelingen te doen, de klant toont de Zelfscan App aan de kassa en de gegevens worden daarin direct verwerkt. De besparing in tijd kan voor de kassamedewerker oplopen tot 80%. Nieuwe kassamedewerkers maken zich het zelfscannen opvallend snel eigen en zien het voordeel voor hen heel duidelijk in. Dat leidt als vanzelf tot meer service.&;

Diefstal
&;Controle op diefstal gebeurt aan de kassa, door de kassamedewerker en via de app. De medewerkers zijn getraind in de visuele controle van de winkelwagens op ‘vergeten’ kratten bier en dure wasmiddelen. De app signaleert daarnaast automatisch of een gedeeltelijke of volledige steekproef plaats dient te vinden. In het scherm en op de kassa wordt hiervoor een melding getoond. Steekproeven worden willekeurig uitgevoerd, waarbij vanuit de Zelfscan App per persoon rekening kan worden gehouden met de frequentie. Bij een gedeeltelijke steekproef wijst de kassamedewerker vijf of meer artikelen aan die de klant opnieuw scant. Wanneer deze allemaal correct gescand zijn, is de steekproef geslaagd.&;

Toekomst
&;Dit kwartaal gaan een tuincentrum en een non-foodretailer van onze diensten gebruikmaken. De installatie van Scapp Retail gaat via resellers zoals , dat onderdeel is van , en , partner van Microsoft Dynamics AX for Retail. Onze doelstelling is om in 2016 minimaal vijfentwintig kassa’s in de Benelux te voorzien van Scapp Retail en in 2017 succesvol te zijn bij ten minste vijf resellers daarbuiten. Uiteindelijk willen we elke retailer de repeterende, onlogische sores uit handen nemen.&;

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Lisette Vorderhake

(15 juli 2016, 13:27)
Maar appie en jumbo hebben toch al zoiets?

Gerelateerde items Accenture Innovation Awards Pieter Paul van Oerle Scapp Retail Zelfscanner

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs