Kruidvat heeft nieuw logo

Kari-Anne Fygi, redactie | 27 mei 2009, 7:31

heeft een nieuw logo.
In tegenstelling tot het oude logo - dat in 1980 is ontwikkeld en sindsdien alleen een aantal kleine aanpassingen heeft ondergaan - is er nu gekozen voor niet alleen de volledige merknaam in het logo, maar ook een beeldmerk dat afzonderlijk kan worden ingezet.

Met de introductie van dit beeldmerk wil Kruidvat zich ‘onderscheiden in de Nederlandse Health & Beautymarkt. Bovendien sluit het nieuwe logo volledig aan op de vernieuwde winkelformule van Kruidvat’, aldus het persbericht. Het nieuwe logo moet modern ogen, en ‘eigentijds, fris en volledig in lijn met de kernwaarden die Kruidvat wil uitstralen’.

Oude logo's:

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (10)

Comment author avatar
Avatar

Hemmo de Jonge

(3 juni 2009, 8:08)
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat Kruidvat onlangs nog het oude logo had geupdate, maar goed. 'Past bij de nieuwe winkelformule'... voor mijn idee gaat Kruidvat nu z'n spulletjes online verkopen. Is dat niet zo dan? Lekker web 2.0, net als alle anderen. Op zich wel leuk dat stippelpijltje dat ook een K voorstelt, maar waar is nou die oerhollandse truttigheid gebleven, daar was toch niets mis mee. Als ik naar een drogist ga dan mag ik toch op z'n minst een beetje dat kneuterige gevoel verwachten. Nu lijkt het net of je een T-mobile shop of iets dergelijks binnenstapt.
Ik vind het zelf, als ontwerper, ook altijd leuk wanneer je een beeldmerk los kan gebruiken van het woordmerk. Dat ziet er natuurlijk veel beter uit zonder al die letters, 'fashionable' zelfs. Dan loop je tenminste niet voor lul met zo'n reclamepetje op je kop. Maar je herkenbaarheid van je merk schiet er niet veel mee op, want eerlijk is eerlijk, het is maar een 'generiek' vormpje. En generiek is het tegenovergestelde van uniek en herkenbaar. "Maar Nike dan..." hoor ik de mensen bij Kruidvat al zeggen. "Nike is toch ook heel herkenbaar zonder woordmerk?" Dat klopt... maar Nike pompt, al decennia lang, een paar miljard dollar per jaar aan reclame-uitgaven door onze strotjes heen.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze bewust een stapje richting het imago van de Etos zijn gegaan. Ik denk dat Kruidvat ook wat meer van dat modern, jong, fris, hip wil hebben. De vraag is inderdaad of dit wel zo verstandig is. Ken je plek en maak daar het beste van. Ik ben zeer benieuwd wat ze met het interieur van de winkel gaan doen, bij mij op de hoek is alles gelukkig nog bij het oude gebleven... voorlopig.
Avatar

hello@water-branding.com

(28 mei 2009, 10:10)
Het logo oogt wat moderner. De vormentaal is ook wat ronder dan in het vorige logo. Kwalitatiever. positiever en vrouwelijker.
Het uitgestraalde 'merkgevoel' kruipt naar mijn gevoel wat dichter tegen Etos aan. Dit was ook al zichtbaar in de laatste generatie winkels. Of dit een verstandige keuze is vraag ik mij af.
Het nieuwe 'emoticon' beeldmerk is op het eerste gezicht wel heel erg passé. Generiek en weinig onderscheidend. Hopelijk voor Kruidvat is de uitwerking hiervan in (winkel)communicatie spannender en krachtiger.
Avatar

tvanvugt@kluwer.nl

(28 mei 2009, 8:00)
Aan de Universiteit van Utrecht promoveert op 12 juni Wibo Bakker op huisstijlen.

Hij zegt dat huisstijlen in de jaren zestig door ontwerpers heel anders benaderd werden dan door bedrijven

Zijn verhaal:

In de jaren zestig voerden KLM, DSM, SHV (Steenkolen Handels Vereeniging), Albert Heijn en Nederlandse Spoorwegen als eerste grote bedrijven in Nederland huisstijlen in.

Grafisch ontwerpers meenden dat huisstijlen een positieve uitwerking op de maatschappij als geheel konden hebben, terwijl de bedrijven zelf de huisstijl vooral zagen als een manier om hun imago te verbeteren.

Wibo Bakker promoveert op een onderzoek naar de ontwikkeling van huisstijlen in Nederland tussen 1960 en 1975.

De huisstijlen van grote bedrijven in deze periode waren de visuele manifestatie van de moderne industriële natie die Nederland na de Tweede Wereldoorlog was geworden.

Veel grote huisstijlen werden ontworpen door de Nederlandse bureaus Tel Design en Total Design. Hieraan waren ontwerpers verbonden als Wim Crouwel en Gert Dumbar.

Wibo Bakker stelt dat de huisstijlen uit de jaren zestig zich kenmerkten door hun modernistische karakter. Ontwerpers hoopten dat hun huisstijlen communicatie effectiever zouden maken en een positieve uitwerking zouden hebben op de maatschappij als geheel. Tegenover hun opdrachtgevers benadrukten ze vooral de huisstijl als een vorm van normalisatie.

Bedrijven daarentegen zagen huisstijlen in essentie als een manier om hun imago positief te beïnvloeden. Nederlandse ontwerpbureaus stonden kritisch tegenover deze marktgerichte manier van denken.

Het Engelse ontwerpbureau AID - dat de marktgerichte benadering van huisstijlen wél overnam - groeide uit tot een belangrijke concurrent van de Nederlandse bureaus.

Begin jaren zeventig ontwikkelde de publieke opinie een negatieve houding ten aanzien van het bedrijfsleven. Ook Nederlandse ontwerpers gingen hier in mee, constateert Bakker.

Tegelijkertijd kwam de modernistische ontwerpbenadering in de ontwerpwereld onder druk te staan. Ontwerpbureaus gingen zich in toenemende mate richten op de publieke sector en de rijksoverheid.
Avatar

Jop Quirindongo

(27 mei 2009, 21:45)
Ik word dan altijd een beetje nieuwsgierig wie dat dan ontworpen heeft... iemand een idee?
Avatar

Alef de Jong

(27 mei 2009, 9:52)
http://www.wunder.nl
Elsbeth, dat ga je toch niet menen...

Hoewel het oude logo misschien geen schoonheidsprijs verdient heeft nog iets authentieks. Dit nieuwe logo is zo generiek als de neten. Generiek, lettertype, generieke kleur en voorzien van een vrij generiek glimmend laagje. Wat mij betreft een gemiste kans.
Avatar

Colin

(17 juni 2016, 15:30)
Het Kruidvat logo is in een aantal goede manieren verbeterd. Zo staat het nieuwe teken voor de K van Kruidvat maar ook dient deze als de K van kleine prijzen. Ook zijn de 5 puntjes het teken van kleiner, wat betekent kleinere prijzen. Wij bedrukken weleens producten voor ze en het logo was voorheen vrij breed waardoor het logo soms lastig te bedrukken was. Nu is het logo een stuk minder breed en kan dit makkelijker op een zonnebril bedrukken zijn. Voor wat voorbeelden zou je eens kunnen kijken op www.jmpromotions.nl/zonnebrillen-bedrukken . Hier kan je wat voorbeeld bedrukken van zonnebrillen zien. Hopende hiermee wat meer info omtrent het logo te hebben gegeven!

Gerelateerde items Kruidvat Logo