Marketing Technology

[Innovatie] Pasjes en pdf’s gebundeld in je smartphone – zonder app

Pieter Paul van Oerle, blogger | 26 mei 2016, 6:30

MyCardWallet verzamelt content op je smartphone, zonder dat je een app hoeft te downloaden.

&;Je kunt ons vergelijken met een drukkerij. Pasjes, bijvoorbeeld van loyalty- en klantenserviceprogramma’s, zijn van plastic of karton en papier. Ze worden toegestuurd per post. Wij nemen het hele traject over van drukker tot en met het moment dat je het pasje in handen hebt. Digitaal en snel. In MyCardWallet passen ook pdf’s, zoals tickets voor attracties en evenementen&;, zegt mede- oprichter . richt zich op de b2b-markt. “Met onze iCard zetten we lidmaatschapspassen van papier en plastic om naar interactieve digitale passen die in alle smartphones geplaatst kan worden.
 

MyCardWallet in het kort
“We zitten vooral in de retail- en mkb-hoek – bakkerijen, kapsalons, horeca en grote intermediairs zijn onze klanten. Op basis van klantgegevens maken wij een iCard aan die de ontvanger bereikt via een website, mail, sms. De push-server is te bereiken via internet, al of niet via social media. Met het digitale karakter heeft MyCardWallet meer functies dan de traditionele pasjes, zoals weblinks, gps-triggering en iBeacon. Eigenlijk alle functies die je op iedere moderne smartphone standaard aantreft.”

Minder milieubelasting en kosten
“MyCardWallet spaart het milieu: jaarlijks worden er in Nederland vijftig miljoen plastic pasjes verspreid. Daarnaast gaan enkele miljoenen A4’tjes verloren doordat mensen toegangskaartjes of verzekeringspapieren printen die ze als pdf ontvangen. Een ander voordeel is dat de kosten van traditionele loyalityprogramma’s en de informatiestromen daaromheen lager worden. MyCardWallet staat 24/7 in verbinding met de klant, met aanbiedingen en berichtgeving. Het biedt kansen voor betere e-commerce. Mensen reageren heel veel sneller op smartphoneberichten dan op traditionele e-mail. Als laatste vind ik de mogelijkheid tot lokalisatie via gps een pluspunt.”

 

Nieuw concept in Europa
“Onze concurrenten zijn bedrijven die een app ontwikkelen om klantenkaarten in op te slaan, een voorbeeld is StoCard. Het zijn oplossingen die gericht zijn op consumenten. Zulke app’s zijn geen verlengstuk van de bedrijven en organisaties die verbinding met hun klant willen hebben. Wij maken, binnen grenzen, wél die aansluiting en laten het initiatief bij het bedrijf zelf. MyCardWallet bespoedigt je bedrijfsvoering en de manier waarop wij dat doen, heb ik binnen Europa nog niet gezien. Wel zie ik in de VS, delen van Azië en het Midden-Oosten een stevige basis voor digitale passen.”

Het ontstaan van MyCardWallet
“Ongeveer twee jaar geleden had ik een gesprek met een klant. Die had een splinternieuwe iPhone, maar beklaagde zich erover dat allerlei documenten en papieren er niet in pasten. Het zette mij aan het denken. Ik ben het gaan uitzoeken, in een maand of drie. De conclusie was dat er iets geweldigs uitgerold kon worden. Een omgeving waarin je heel eenvoudig content kunt plaatsen om die met allerlei functies te gebruiken.”

Toekomstvisie
“We hebben tussen de 100.000 en 150.000 gebruikers. Dat komt neer op een paar honderdduizend transacties per jaar. We staan nu op het punt om vier grote klanten bij te tekenen. Samen zijn zij goed voor een paar miljoen transacties. Mijn einddoel is dat alle plastic pasjes, toegangskaarten, stempelkaarten en papieren die in Nederland gebruikt worden, vervangen worden door ons systeem. Daarbij wil MyCardWallet een hoofdrolspeler worden op de digitale betaalmarkt en we willen meer doen met big data. Immers, op basis van gebruikersgegevens en transacties is een bredere vorm van profiling mogelijk.”

Team
en ik hebben MyCardWallet opgericht. Al onze technische mensen zijn parttimers. Ze werken met en hebben inmiddels ontwikkelaars aangenomen in Oekraïne. Intussen is mijn zoon aangehaakt om op het gebied van businessdevelopment te gaan werken zodat we meer focus krijgen op duurzaam ondernemerschap. Op korte termijn gaan we onze backoffice en sales uitbreiden. Consultancy lijkt een logische aanvulling. We merken dat bedrijven best moeite hebben met het omschakelen naar de mobiele wereld.”

Verdienmodel
“We hanteren een-, twee- en driejarige contracten. De kosten zijn afhankelijk van het aantal kaarten, de complexiteit, de samenhang van de gegevens, geografische spreiding, et cetera. De klanten betalen zo nodig voor inrichting op maat en vervolgens per maand voor de passen, updates of transacties. In de b2b-markt moeten we aansluiten op specifieke kenmerken van bedrijven. One size fits all is niet altijd de oplossing..”

Ontwikkelingen in 2016
“Wij streven ernaar om de betaaloplossing eind van het jaar als functionaliteit toe te voegen zodat wij naast digitale passen betaalpassen kunnen opnemen. Tegelijkertijd kunnen we onze digitale passen dan smartcardfuncties laten overnemen en bijvoorbeeld legitimatiebewijzen toevoegen.

Smartcards vind je overal: als school- en bedrijfspas – ontsluiten lockers, printers, betalen in restaurants, koffieautomaten – als ov-chip, toegangspas en nog veel meer. Met de extra functionaliteit vermindert de noodzaak voor een bedrijfsspecifieke app aanmerkelijk terwijl bedrijven wél een degelijke verbinding met de mobiele klant kunnen maken en behouden.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

 

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Accenture Innovation Awards Pieter Paul van Oerle MyCardWallet

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs