Insights & Trends

Het veranderen van een routine is een Houdini-act

Ronald Laan, blogger | 20 maart 2017, 9:02

Routines v New Things

Onderschat nooit de kracht en hardnekkigheid van routines.

De Van Dale geeft het kernachtig weer. Een routine is een ‘door gewoonte verkregen vaardigheid’.  Soms word je op je routinegedrag gewezen en vooral ook op de hardnekkigheid van zo’n ‘door gewoonte verkregen vaardigheid’. Dit is iets waar vaak wat minzaam over wordt gedaan, want iedereen binnen ‘fast moving’ – de naam zegt het al – streeft naar vooruitgang en verandering.

Wat is er gebeurd, dat mij weer eens de ongelooflijke kracht van routines deed realiseren?

Dit voorbeeld van ‘category management op microniveau’ toont de kracht van routines ontoezeggelijk aan. 

In een vlaag van lenteschoonmaakdrang heb ik eens iemand anders het huis laten schoonmaken. En ik moet zeggen: chapeau! Ik had het zelf niet beter kunnen doen. Ook mijn keukenvoorraadkastje werd onder handen genomen. De havermout, die ik normaal gesproken altijd op het kastje zet, werd netjes in het kastje gezet; bij de andere voedingsmiddelen, dus heel logisch. Da’s toch iets wat snel in je systeem zou moeten komen, zou je denken. Voedingsproduct bij andere voedingsproducten; handig ezelsbruggetje. Check. Nou, dat valt dus te bezien...

  • De eerste dag: kom, blauwe bessen, Alpro, hand-naar-boven-de-kast. Oh nee, daar staat de havermout natuurlijk niet meer. Ik glimlach, zo van: “Ja, daar moet je even aan wennen.”
  • Tweede dag: kom, blauwe bessen, Alpro, hand-naar-boven-de-kast...Jeetje doe ik het weer!  
  • Derde dag: kom, blauwe bessen, Alpro, hand-naar-boven-de-kast...Kom aan; you’re better than this!  
  • Vierde dag: precies hetzelfde. Ik begin toch maar met goedpraten: “Ja, je moet nog even wakker worder, dus wellicht niet zo vreemd”, want het begint ondertussen genante vormen aan te nemen.
  • Dag vijf/zes/zeven: Ik heb met mezelf afgesproken om er een paar dagen bewust bij stil te staan. En inderdaad het helpt: mijn arm gaat automatisch naar de bovenkant van de kast, maar vertraagt halverwege en slaat af naar de klink van het voorraadkastje. “He, heh, eindelijk!”
  • Dag acht: Ik doe weer slaperig mijn routine en ja hoor: de hand is ondertussen al onbewust onderweg naar boven-de-kast. Waar ie dus misgrijpt. “HOE IS HET MOGELIJK?!”

Nu het is zeker mogelijk en rationeel weten we ook wel dat routines wijzigen lastig is. Maar ja, we gebruiken ook diezelfde ratio om facings, schapposities en soms zelf complete looppaden te wijzigen. En op papier ziet het er allemaal erg logisch en zelfs handiger uit. Maar de praktijk is weerbarstiger. Zoals bovenstaand voorbeeld scherp aangeeft.

Dus mocht je je op het vlak van shopper-routines begeven. Een tip: Breng je klanten hun ‘door gewoonte aangeleerde vaardigheden’ in kaart, zodat je er op kunt inspelen. Zowel qua online als offline shopping. Da's pas een profijtelijke routine ;-)

Over de auteur

Ronald Laan
Ronald Laan
Research Director | Haystack International | Kijkt met business-sense naar mens, merk en media | Contact? Link of Bel: 0611926782 Lees meer over Ronald Laan

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs