Google TV komt eraan

Frank Heukels, auteur | 8 april 2007, 11:22

Binnen een aantal maanden laat ook televisie op ons los. In eerste instantie betreft het een pilot in de Verenigde Staten, waar de mediagigant een partnership is aangegaan met . De twee bedrijven willen starten met een pakket van ruim 120 digitale kanalen, waarbij Google zorgdraagt voor het meest vernieuwende deel van de propositie: meetbaarheid per seconde van de getoonde reclameadvertenties.

De op internet volledig geïntegreerde secuurheid is nieuw op de buis. Momenteel worden reclameblokken en individuele commercials betaald op basis van het aantal kijkers naar het programma waar het blok in valt. De nieuwe toepassing betekent dat per seconde, dus ook per commercial, kan worden aangetoond hoeveel kijkers daadwerkelijk hebben gekeken. Ook de zappers in de commercial kunnen inzichtelijk worden gemaakt.

De welbekende internetstatistieken komen op deze manier ook voor tv beschikbaar. Adverteerders kunnen per kanaal, tijdstip, programma('s) en zelfs omringende commercials inkopen en dus analyseren hoe succesvol de eigen commercial was en al naar gelang bijsturen. Inkoop vindt plaats op dezelfde wijze als op internet, door te bieden op bepaalde ruimtes.

De bedenkers vrezen een in eerste instantie huiverige traditionele markt, waar zenders dus altijd de programmacijfers konden en mochten gebruiken voor de factuur. Die tijd kent dus haar einde. Maar ook de traditionele zenders zijn enorm gebaat bij de inzichten die Google TV biedt. Want zo kan ook binnen programma's worden aangetoond waar de sterktes en zwaktes liggen?. You wine some, you loose some. Behalve Google, dat lijkt alleen maar briljant te kunnen zijn.

Ook leuk, dat bijna twee jaar geleden al stukken op het web stonden, waarin uitgebreid werd gefilosofeerd over een wereld waarin Google ?

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

(9 april 2007, 21:34)
Exploitanten gaan dit niet leuk vinden en waarschijnlijk met een tegenzet komen om te voorkomen dat adverteerders slecht presterende campagnes wijzigen of terugtrekken.
Zie ook www.molblog.nl/online/4885.
Avatar

(8 april 2007, 19:52)
Fantastisch. Ik hoop dat Google TV ook z´n intrede doet in Nederland. Deze helderheid en inzichtelijkheid is een forse stap vooruit voor elk bedrijf dat direct of indirect TV spots inkoopt. Al vast een voorspelling: de prijzen dalen!
-----