Frits Barend en Sjuul Paradijs op Koffiedik kijken 2010

Kari-Anne Fygi, redactie | 8 januari 2010, 12:39

Op is er weinig ruimte voor nuance, het gaat om boude uitspraken en het roeren in het kopje koffiedik. (SBS Nederland) en (Google) waren 7 januari verantwoordelijk voor de diepgang in de Duif in Amsterdam. Mediamannen Sjuul Paradijs en Frits Barend gooiden het over een andere boeg.

Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs nam het koffiedik kijken letterlijk. Hij liet alvast de koppen de voorpagina’s van De Telegraaf in het komende jaar zien. In chocoladeletters natuurlijk.

22 januari 2010: ‘Elfstedentocht gaat toch niet door’
18 februari 2010: ‘Marianne Timmer wint Olympisch goud'
4 maart 2010: ‘Positie Bos wankelt’
8 april 2010: ‘Wellink moet weg’
Paradijs voegde eraan toe dat ‘Hans Hoogervorst zijn opvolger wordt en Zalm bij de ABN Amro mag blijven’

1 mei 2010: ‘Nederland houdt van Beatrix’
10 mei 2010: ‘Burgemeester Cohen stapt (eindelijk) op’

Voor 11 juni 2010 had Paradijs twee opties:
‘Van Marwijk vliegt eruit’ of:
‘Oranje Wereldkampioen’

10 november 2010: ‘Kabinet Balkenende valt om’
Paradijs vertelde dat Verhagen, Rutte en Wilders de kar hierna zullen trekken.

18 december 2010: ‘Omroepbestel gaat onderuit’

Paradijs had ook nog een advies voor andere krantenhoofdredacteuren: ‘Geloof in je journalistieke kracht! Geloof in het merk, creativiteit en de markt. Het draait om die ijzersterke binding met de lezers.’ Paradijs is van mening dat de oerkracht van de journalistiek nog steeds rechtovereind staat. ‘Plaats je als hoofdredacteur niet in de slachtofferrol.’

Volgens Paradijs is zijn krant de enige waar het ‘rood, wit, blauw’ nog door de aderen stroomt. ‘De andere kranten zijn in buitenlandse handen. Maar wij hebben geen Van Thillo nodig om te vertellen hoe wij onze krant moeten maken.’ Paradijs gaf toe dat hij blij is met de huidige ijverigheid van het Algemeen Dagblad, nadat de krant jarenlang in het verdomhoekje heeft gezeten. Die ijverigheid is goed voor krantenland, aldus Paradijs. Hij zou ook best blij zijn geweest als NRC had gekocht. ‘Het is een schitterende krant en hij had goed bij ons gepast.’

Helden
Frits Barend was de derde mediaman (er waren überhaupt geen vrouwen die achter de microfoon stonden) die aan het woord kwam.

Barend is met zijn tijdschrift wederom iemand die zegt .

‘We hebben helemaal geen marketingonderzoek gedaan om te kijken of er behoefte was aan een blad als Helden. Welnee. We wilden een sporttijdschrift maken dat zowel de man als de vrouw interesseert, dik of dun, oud of jong.’ De titel is bedacht door een vriendin van Barends dochter en mede-oprichter van het blad, Barbara. ‘Een groepje van vrienden van Barbara wasop een avond bij elkaar en toen kwam één van hen op de term “helden”. We hebben behoefte aan helden!’ Barend belde uitgever en financier Erwin Asselman: ‘Helden! Dat wordt de titel. Niets meer aan doen.’ Tot zijn verbazing zag Barend nadat ze het eerste nummer hadden gelanceerd, overal het begrip ‘helden’ opduiken.

Helden is volgens Barend een groot succes. Adverteerders bellen op en geven aan dat ze graag willen adverteren. ‘En ik ga ook mee naar de gesprekken met de adverteerders. Ik praat mee met commercie’, zei Barend. Maar dat houdt niet in dat redactie en commercie niet gescheiden zijn bij Helden. Barend wil weten wat er aan de gang is, maar houdt het wel gescheiden, verzekerde hij de zaal. ‘Barbara en ik staan garant voor de journalistiek, uitgever Asselman is voor de geldzaken.’

Frits Barend gaf ten slotte nog aan dat hij erg blij is dat zijn zender Het Gesprek NRC naar binnen heeft gehaald. ‘Het Gesprek is destijds in besprekingen belazerd door de ’, zei Barend, nog steeds boos. Maar van de samenwerking met het NRC verwacht Frits Barend veel: ‘Er zijn interessante gesprekken gaande.’

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Nrc Frits Barend Helden