Insights & Trends

Dit zijn de 4 trends voor contentmarketing in 2017

Gastblogger | 10 januari 2017, 11:13

Marketing automation wordt booming in de branche

[Door Annette Hoeksema]

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, maar de trends die 2017 zullen kenmerken, beginnen zich al af te tekenen. Nieuwe technologieën zorgen voor nieuwe manieren waarop we content creëren en verspreiden.

Vier onvermijdelijke trends:

1. Mobiel groeit

Dit bedoel ik niet alleen letterlijk – hoe moet je tegenwoordig overleven zonder dat ding? – maar ook in de zin dat mobiele toepassingen een must zijn. Volgens voorspellingen van Zenith is driekwart van al het internetverkeer komend jaar afkomstig van een mobiel apparaat. Ter vergelijking: In 2012 waren mobiele apparaten als smartphones en tablets nog slechts verantwoordelijk voor 40 procent van het internetverkeer. Het mediabureau verwacht dat dit percentage in 2018 oploopt tot bijna tachtig procent.

Vier op de tien bezoekers haken af als een webpagina er langer dan drie seconden over doet om te laden. En maar liefst 73 procent van de mobiele internetgebruikers is wel eens een website tegengekomen die te langzaam laadde. Een no-go in 2017, wil je als mediabedrijf overleven. AMP’s, waarmee webpagina’s sneller laden, zijn dan ook onmisbaar.

2. Social media als primaire nieuwsbron

Wie leest er tegenwoordig nog die oude, vertrouwde, bruinige krant? Je ouders waarschijnlijk, op zondag bij de brunch. Het jongere publiek consumeert liever nieuws via online platforms als Blendle of social media.

Uit onderzoek van Reuters van juni 2016 (Reuters Institute for the Study of Journalism, RISJ) gebruikt meer dan de helft van de 50.000 ondervraagde internetgebruikers wereldwijd social media wekelijks als nieuwsbron. 12 procent van de respondenten gebruikt social media als primaire bron. Facebook is daarbij verreweg het meest populaire medium.

De behoefte aan korte, krachtige en makkelijk deelbare content is groter dan ooit. In het digitale tijdperk is iedereen journalist en worden teksten en foto’s zonder enige controle de wereld in geslingerd. Niet gek dus dat nepnieuws aan de orde van de dag is. Een recent voorbeeld zijn natuurlijk de leugens rondom Donald Trump en Hillary Clinton, voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen.

Hoewel ik iedereen zou willen waarschuwen voor nepnieuws, biedt deze trend ook kansen. Denk aan sponsored ad campaigns, waarbij bedrijven inhoudelijk relevante informatie kunnen verspreiden onder een gerichte doelgroep op social media. Een mooie kans voor contentmarketeers.

3. Wat Je Hier Leest, Zal Je Doen Verbazen

Clickbait blijft een hot topic op social media. Facebook maakte afgelopen jaar een inventarisatie van clickbait-koppen, en onderscheidt twee typische kenmerken: de kop dekt niet volledig de lading van het artikel en de kop bevat misleidende hyperbolen en andere overdrijvingen. Bedrijfspagina’s die veel gebruikmaken van clickbait worden zoveel mogelijk geweerd door Facebook.

De clickbait-trend zal het komende jaar naar alle waarschijnlijkheid aanhouden, maar er zal wel steeds meer verzet komen. Mensen hebben het liefst hapklare informatie die ze gemakkelijk tot zich kunnen nemen, maar ze blijven alleen geïnteresseerd als de inhoud relevant voor ze is.

4. Marketing automation

Last but not least: marketing automation wordt meer en meer booming in de branche. Met softwarepakketten van bijvoorbeeld Hubspot, Act-on, Marketo en SharpSpring kun je je content op een slimme manier inzetten en de juiste soorten content toespitsen op je prospect.

Uit het B2B Marketing Trendrapport van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Blinker blijkt dat een op de vier organisaties marketing automation al heeft geïmplementeerd. De helft van de marketeers die nog geen oplossing hebben voor marketing automation, zegt dit wel op de agenda te hebben voor het komende jaar. Een verstandige keuze, want marketing automation is een uitstekende tool om resultaten meetbaar te maken en prospects om te vormen naar trouwe klanten.

Kortom: het vakgebied is nog lang niet uitontwikkeld. Voor 2017 zou de focus meer dan ooit moeten liggen op het geschikt maken van je website voor mobiel, big data vanuit marketing automation, en op het aanbieden van compacte, relevante content.

Annette Hoeksema,

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Hans Veenman

(11 januari 2017, 16:56)
Vier tips die je helpen voorkomen ook gezien te worden als prospect.
- Doe je mobiele telefoon weg.
- Bedenk dat als bedrijven zich associëren met nepnieuws, zoals hierboven wordt aangemoedigd, die bedrijven ook wel oplichters zullen zijn.
- Datzelfde geldt voor clickbaits.
- Laat je niets gelegen liggen aan bedrijven die hun boodschap uitbesteden aan machines. Die zien jou, als consument, ook als een machine, of hooguit als koopvee.
Avatar

Sabine

(23 januari 2017, 11:03)
Goed stuk. Afgelopen week op de WebWinkelVakdagen sprak Google ook over hoe belangrijk het is om je website voor mobiel te optimaliseren aangezien 55% van de zoektermen al via mobiel gezocht werden! Het is volgens <a href="http://internetacademie.nl/" title="Google Analytics Training">Google</a> dan ook een van de belangrijkste elementen van je website op dit moment.

Gerelateerde items Contentmarketing

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs