Marketing Technology

De digital marketeer van de toekomst werkt ‘real-time’

Gijs Molsbergen, blogger | 16 maart 2016, 14:16

adobe digital marketing webinar week

Maandag is de Digital Marketing Webinar Week van Adobe gestart, vandaag ging het over contentcreatie, marketing automatisering en het uitvoeren van digitale marketingcampagnes.

Adobe besteedt uiteraard veel aandacht aan zijn Marketing Cloud-toepassingen. Met demonstraties laat Adobe zien hoe deze digital marketing hulpmiddelen in de praktijk werken. Bij het volgen van de webinar van vandaag komen een aantal terugkerende thema’s naar boven. Met name het belang van het bieden van relevante content, real-time (re-)targeting en personalisatie staat centraal. Dit alles met het doel om klantloyaliteit te verhogen en e-commerce doelstellingen te bereiken. 

Museum of Fine Arts

In de webinar wordt ook een video getoond van het Museum of Fine Arts in Boston. Hierin is te zien hoe het museum, op basis van digitaal opgemaakte klantprofielen, in kan spelen op interesses van bezoekers. Op deze manier kan het museum gepersonaliseerde mailings, SMS-berichten of push notificaties versturen. Door via deze wegen relevante content aan te bieden, kan de loyaliteit van klanten ten opzichte van het merk verhoogd worden stelt Adobe.

De digital marketeer van de toekomst

Daarbij probeer ik mijzelf te verplaatsen in de manier waarop de toekomstige ‘digital marketeer’ te werk gaat, op basis van de uitgezonden webinar. Naast het zorgen voor een goed fundament om online klantdata op te slaan en hiermee klantprofielen op te bouwen, is relevantie het sleutelwoord. Een goede digital marketeer is namelijk niet alleen marketeer, maar heeft ook een neus voor zeer effectieve en persoonlijke online communicatie. Digital marketeers zijn in de nabije toekomst, zo maak ik op uit de webinar, continu bezig met het (eventueel real-time) verbeteren van online klantcommunicatie, kanalen en middelen.

Op basis van de data en kennis over de klant moet de digital marketeer, binnen een dynamische en snel veranderende omgeving, een soort ‘drie-punt-nul instinct’ hebben. Zo kan de marketeer bepalen op welk moment en met wat voor type content een relevante, persoonlijke en effectieve boodschap kan worden gestuurd. 

Om via het juiste kanaal, met relevante content en op het juiste moment de klant te bereiken, zal de digital marketeer dus echt van wanten moeten weten. De marketeer staat continu in contact met klanten, het liefst op persoonsniveau. Daar zal de marketeer dus op een goede en ethische manier mee om moeten gaan. En makkelijker zal dat zeker niet worden, want één ding staat vast: in de komende jaren nemen de verschillende digitale communicatiekanalen rap toe, waardoor online klantcommunicatie ingewikkelder en uitdagender wordt.

Morgen is er om 11:00 uur weer een webinar van Adobe; over het beheersbaar en inzetbaar maken van data. Je kan je voor deze webinar registreren via de aanmeldpagina voor webinars van Adobe. Meepraten kan ook met hashtag #DMWW.

Over de auteur

Gijs Molsbergen
Gijs blogt vanuit zijn interesse over technologie, marketing en communicatie . Als zelfstandige daagt hij bedrijven uit om na te denken over de impact van nieuwe technologieën op marketing. Daarnaast is Gijs mede-eigenaar van een bedrijf dat interactieve Virtual Reality omgevingen ontwikkelt. Lees meer over Gijs Molsbergen

Reacties op dit artikel (0)

Gerelateerde items Digital Marketing Adobe Marketing Cloud

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs