Insights & Trends

CheersTheApp: voor horecaondernemers die social media beu zijn

Pieter Paul van Oerle, blogger | 22 juni 2016, 9:47

Meteen zien wat er bij jou in de buurt te doen is.

Het idee ontstond toen twee vrienden twee jaar geleden in de kroeg zaten. Ze wilden die avond ergens naartoe, maar hadden geen idee wat er te beleven viel. En zo ontstond , de app die je in één oogopslag laat zien wat er in jouw buurt te doen is.

Hoe het allemaal begon
, een van de oprichters van CheersTheApp, bedacht het concept samen met twee vrienden, en Vincent Bendeler. Hij herinnert zich de frustratie op de bewuste avond. “Wanneer je als toerist aankomt in Nederland, en door je Lonely Planet bladert, zie je locaties en veel uitjes en evenementen. Maar weten wat er in jouw omgeving vandaag de dag speelt, ho maar. Iedereen wil toch weten wanneer die leuke band optreedt of welk restaurant een geweldige menukaart heeft? Dat kán momenteel wel, maar je hebt namen nodig en je moet zoeken op verschillende plaatsen.”

Van concept naar app
“Na het schrijven, tekenen en ontwikkelen, maakte het bedrijf van Vincent de eerste versie van CheersTheApp. Begin 2015 kwam de bètaversie op de markt. Geheel gerealiseerd met eigen middelen, zonder investeerders.” Voor het grote publiek kwam de app in september vorig jaar beschikbaar, sindsdien hebben de heren niet stil gezeten. “We bouwen en verbeteren nog veel. Regelmatig bezoeken we locaties om in gesprek te gaan met consumenten en ondernemers. We willen weten wat er leeft, en van de ondernemers willen we graag weten wat ze doen aan online-marketing.” CheersTheApp deelt evenementen in op basis van zeven categorieën, zoals muziek, eten of groepsactiviteit. Er moet voor elk wat wils zijn.

Meegaan met de tijd
Erik vindt dat social media-kanalen het laten afweten op het terrein van CheersTheApp. “Ik spreek mensen in de horeca die klagen dat ze Facebook veel moeten betalen om mensen uit te nodigen. En dat ze vervolgens altijd alleen bekenden bereiken. Nooit eens een compleet nieuw publiek.” Daarnaast benoemt Erik de zoekfrustratie op social media: “Waarom kun je niet met één tik of klik zien wat waar gebeurt, en wanneer?”

Testfase
Momenteel zit CheersTheApp in de fase waarin ze de puntjes op de i moeten zien te zetten. “Van de 25 ondernemers die de app gebruiken, ontvangen we waardevolle feedback. Voor ons is dat op dit moment veel interessanter dan geld. We gaan meten hoe vaak events worden aangemaakt en wat de respons is. In deze proeffase willen we de app alleen maar beter maken.” Waar veel andere websites zich automatisch laten vollopen met vaak verouderde Facebook-informatie, werkt CheersTheApp met een eigen back-end. “Ondernemers kunnen zelf inloggen en hun evenement aanmaken. Wat ze delen met hun publiek, hebben ze helemaal zelf in de hand. Voor één vast bedrag per maand – that’s it.”

Vijftien euro per maand
Tien losse apps download je niet, één overkoepelende wel. Dit uitgangspunt moet Cheers tot een succes maken. “We willen de drempel graag laag houden dus hebben het bedrag vastgesteld op vijftien euro per maand. Zonder ontwikkelings- of koppelingskosten, met een maand opzegtermijn. Zo zit de ondernemer ook nergens aan vast. Binnen vijf minuten ben je klant en binnen zes minuten heb je je eerste evenement geplaatst. Dit kan zowel mobiel, via je laptop of met de tablet.”

Bereik
“We willen zo veel mogelijk doelgroepen aanspreken: van kroegtijgers tot cultuursnuivers en toeristen. De app is inmiddels ruim duizend keer gedownload, wat ik – zonder het gebruik van marketing – een mooi aantal vind.” De concurrentie komt uit de hoek van Partyflock, de favoriet van jongeren die veel uitgaan, en van . “We voelen de druk en handelen vanuit ons voordeel: dat het aanbod van de ondernemers bepalend is: de ondernemer bepaalt zélf de doelgroep en niet onze app.”

Naar buiten
Nu, een jaar na de lancering, treedt CheersTheApp serieus naar buiten. “We gaan aan de slag met promotie en we willen meer ondernemers warm laten lopen om zelf evenementen aan te maken. Investering is een ander punt. Om de functionaliteit optimaal te krijgen, hebben we de komende twee jaar een ton nodig.” En voor marketing? “[lacht] Wel honderd miljoen! We willen een goed geoliede marketingmachine hebben. Dat doe je er met z’n drieën niet even bij, dat wordt een dagtaak.”

Zes van de tien
CheersTheApp wil dat minimaal vier van de tien horecagelegenheden in Nederland bij hen zijn aangesloten. “Voor dit jaar hebben we het aantal ondernemers dat evenementen invoert, gesteld op 350. Het jaar daarop duizend erbij en dan moet het hard gaan. Om het interessant te maken voor investeerders, willen we groeien naar honderdduizend klanten over de hele wereld. Daarom gaan we intensief het contact aan met ondernemers. Zij vinden het lastig om nieuwe klanten binnen te halen en zijn tegelijkertijd online weinig actief. En dat terwijl 90% van alle zoekacties begint op een mobiele telefoon.”

Pitchen voor funding
“Ik denk al na over m’n pitch voor de Accenture Innovation Awards. De funding voor onze marketingactiviteiten kan niet hoog genoeg zijn. Ik hoop dat de AIA de weg helpt plaveien – de weg die nu nog hobbelig is. Toch geloven we in ons concept en we zijn blij met de uitdaging die het geeft. We denken al aan uitbreiding, met menukaarten van restaurants en een koppeling met taxi’s en reserveringssystemen.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

 

 

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Accenture Innovation Awards Pieter Paul van Oerle CheersTheApp

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs