Cadeautjes van de zorgverzekeraars vliegen je om de oren, deel 2

Saskia IJszenga, auteur | 6 december 2011, 10:15

Zoek de verschillen
Het is best simpel. De verschillen tussen de zorgverzekeraars zitten niet in de . Zorgverzekeraars kunnen in de basisverzekering alleen het verschil maken op; service en premie. De verschillen in zijn tot nu toe marginaal. De conclusie is dat alle zorgverzekeraars goed zijn, ze verschillen hooguit een punt in kwaliteit. Tussen de 7.6 en 8.6 dit jaar op een schaal van 0-10.

De gemiddelde zorgpremie voor 2012 is 1270 euro per jaar. Hier zit een Zekur als prijsvechter met 1110 euro premie, 12,5% onder. De meeste zorgverzekeraars zitten minder dan 10% bij elkaar vandaan in de prijs. Volgens ervaring in FMCG: ‘We merkten dat aanbiedingen van minder dan 10 procent de consument niet in beweging brengen en boven de 25 procent levert het niet meer klanten op. Het luistert allemaal erg nauw.’
Er is dus weinig verschil tussen de zorgverzekeraars qua basisverzekering, dat geldt ook voor de service. En de prijs tussen de basisverzekeringen verschilt ook niet zo veel. Wat krijg je dan?

Cadeautjes!
In een overstapperiode waarin Sint Maarten, Sinterklaas, kerst en oud & nieuw valt, is het dus niet verwonderlijk dat er premiums weggegeven worden bij de zorgverzekering. Immers als alle zorgverzekeringen goed zijn, worden cadeautjes in een keer heel relevant. En daar zien we vele verschillende van in de markt. Er worden coole-premiums geboden (het ultieme kerst of sinterklaas cadeau), kortingspremiums, nog enigszins passend bij gezondheid-premiums geboden. Of keiharde euro-premiums. Bij deze een overzicht:

Coole premiums:
• Ipad 2, Ipod of Playstation VGZ

Premiums met een gezondheidslink:
• Anti slip spikes
• 50 gratis condoms CZdirect
• Goedkoop naar de sauna met Menzis
• Steun een kind in een SOS dorp Unive

Kortingspremium:
• Tijdschriftenbon Agis
• Cadeaubon Zalando twv 25 euro Agis
• 100 euro korting bij the Phone House op je smartphone of tablet Take Care Now
• Vakantie cheque twv 100 euro PMA
• Cadeaubon bij Bol.com twv 25 euro FBTO
• Goedkoop weekend weg CZ

Of keiharde euro’s:
• 75 euro retour bij je aanvullende verzekering Zilveren Kruis Achmea
• 12,50 voor elke nieuwe klant die je werft Anderzorg en Zekur
• 75 euro retour bij je zorgverzekering DVZ Achmea

Blijft het zo?
Dus als de zorgverzekeraars niet echt kleur durven te bekennen, dan wordt de keuze makkelijk. Je kiest het ideale cadeau. En blijft de consument hunkeren naar de tijd van het . Geen keuze, lekker duidelijk en goedkoper.

Maar het heeft geen zin om terug te kijken, het doet de dingen mooier lijken. Natuurlijk heeft iedereen heimwee naar de tijd dat het goedkoper was. Dat geldt voor alles, helemaal in tijden van recessie. Het ziekenfonds symboliseert dat, maar het is een illusie. De zorgkosten groeien hard met of zonder het ziekenfonds. Zolang we ons laten verleiden door premiums en niet bereid zijn tot sturing in de zorg, zal de prijs alleen maar verder stijgen.

Die cadeautjes……zijn slechts een kleine pleister op de wonde en van korte duur.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Zorgverzekering Campagne Prijzenoorlog