Merk & Strategie

Bunq, niet voor mannen met een wijkende haargrens

Ilan Roos, blogger | 3 december 2015, 16:11

Als bunq meer kans op succes wil maken moeten ze aantrekkelijk zijn voor een brede doelgroep.

Sinds een weekje is er bunq, . Een innovatief concept waarvan je hoopt dat het een eigen plek krijgt tussen de grootbanken. Of gaan die er binnenkort met de functionaliteit van door?

Met z’n allen oma trakteren op een bootreis over de Rijn? Een etentje met vrienden delen of je gewonnen weddenschap innen bij je maatjes. Het kan allemaal makkelijker met bunq. Het gaat de bank er niet om dat je overstapt (dat doet immers vrijwel geen consument), bunq is de bank erbij. Één pas, meerdere rekeningen, uitgaven en inkomsten delen met je netwerk. Het kan allemaal. Bunq brengt de oude bankfunctie in de wereld van vandaag: beter en makkelijker betalen en ontvangen met een oude sok in de Cloud. Een bank die aansluit bij de sharing, social en mobile society.

Bunq, innovatief en kwetsbaar
De nieuwe bank (met DNB vergunning) heeft bij mij een streepje voor. Het wil geld verdienen, door de service (transacties) die het levert. Bunq maakt geen geld door geld van anderen uit te lenen. Maar de keerzijde is dat we voor die services moeten betalen, anders kan bunq niet overleven. Ik vraag me af of de consument € 9 voor een pasje over heeft dat niet zo vaak gebruikt gaat worden. bunq als je vaste bank gebruiken? Dan ga je serieus betalen in winkels en voor pinnen. Het is dus de social bank voor erbij. Het model veronderstelt dat we veel transacties met mensen in ons netwerk doen. Dat geldt natuurlijk voor een dispuutshuis vol brallende studenten die dagelijks kratjes bier omslaan. Misschien ook nog voor een echtpaar dat de Brinta en de Pampers met gescheiden beurzen wil betalen. Maar je kan je afvragen of er wel volume zit in het ‘sharen’. Er is zeker behoefte aan nieuwe betaalvormen. Paypal introduceerde Venmo dat vergelijkbaar is en ook Nederlandse banken vernieuwen hun Apps. Op de ABNAMRO App kan ik bij voorbeeld ‘rekening delen’.  Het is een goede innovatie maar de vraag is of het als zelfstandige propositie kan overleven. Hoe lang duurt het voor Rabobunq of  ING Bunq er zijn?

Onnodig kleine markt
Bunq is er in ieder geval geslaagd een aansprekend logo en visuele stijl te ontwikkelen. Weg van de keurige finance associaties, fris en dynamisch. Je voelt dat je bij een nieuw bedrijf zit dat zaken oprecht anders wil presenteren en anders wil doen. Nauwelijks tekst op de website, vooral filmpjes die uitleg geven, prettig voor als je niet van lezen houdt. Maar als ik me laat ‘entertainen’ op de site dan voel ik me niet aangesproken. Foto’s met jongeren tussen de 16 en 24: dit is niet voor mij! Hier maakt bunq het zich onnodig moeilijk. Als ik in de spiegel kijk dan zie ik de haargrens langzaam wijken, maar ook ik WhatsApp me een ongeluk en waarom zou ik dan geen klant van bunq kunnen zijn? Een beetje moderne oma kan met bunq in één klap haar kleinkinderen een douceurtje geven. Waarom kan oma niet sharen? Banken hebben een breed klantprofiel en al die mensen betalen en ontvangen.  Het is een gemiste kans om je markt zelf zo ‘klein’ te definiëren. Kortom, als bunq meer kans op succes wil maken moeten ze aantrekkelijk zijn voor een brede doelgroep. Jong, oud, urban, Spakenburg …. The Whole Wallet Sharing Society.

Ilan Roos is business innovator en merkstrateeg;

 

Over de auteur

Ilan Roos
Merkstrateeg en business innovator bij idephix merkingenieurs Lees meer over Ilan Roos

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Jeroen Tebbe

(4 december 2015, 11:21)
Rabobunq en ingbunq hoeven er niet te komen want er is al jaren www.wiebetaaltwat.nl
Een app waarmee studenten de rekeningen met elkaar vereffenen.
Of mis ik nu de clou van Bunq.
Avatar

Peter [sinds 1955]

(4 december 2015, 11:32)
Anno vandaag besluit de seniore mens sneller dan voorheen of zo'n nieuwe digi-dienst wenselijk is. Voor je het weet zit Oma op Facebook en Bunqt ze er op los.
Avatar

Riemer

(7 december 2015, 10:49)
@Jeroen Tebbe: ja, je mist de clou. Ilan trouwens ook.
Remember Lätta? Spetterende yuppen-commercials. Vooral gekocht door minder vermogende oudere gezinnen. Ouderen begrijpen een jongerencampagne prima en doen mee als het ze aanspreekt.
@Ilan: Bunq richt zich op mensen die veel dingen gezamenlijk doen, daarover chatten en de kosten delen (en wel direct want iedereen heeft geldgebrek). Jongeren dus, want ouderen betalen vaak voor elkaar en chatten veel minder. Voor het verschil met wiebetaaltwat kun je de video's van Bunq eens bekijken.

Gerelateerde items Bunq

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Populaire blogs