Insights & Trends

Brengt LiateR de radicale omkering van retail?

Pieter Paul van Oerle, blogger | 9 juni 2016, 6:00

Mensen kleding laten passen zonder dat ze fysiek aanwezig zijn in de winkel.

Dat belooft LiateR van Antonis Argyros, de eigenaar van de start-up met Griekse wortels: “Het grootste probleem met winkelen is dat het niet meer van deze tijd is. Vooral de millenniumgeneratie heeft andere verwachtingen. Windowshopping met LiateR verhoogt het aantal daadwerkelijke aankopen bij retailers.” Een interview.

Antonis, hoe omschrijf je LiateR in een tweet?

“LiateR is een interactief marketingpunt voor retailers om klantenverkeer te genereren.”

Hoe werkt dat precies?
“Om LiateR te kunnen gebruiken heeft een merk of kleinhandelaar drie dingen nodig. Een laptop of pc, een projector, en de Microsoft Kinect-sensor. LiateR is software die werkt op elk soort digitaal scherm. Waar je maar wilt selecteer je een kledingstuk uit de winkel. Op het scherm zie je direct hoe het staat, zonder te passen. Je kunt aangeven wat je van het product vindt, extra informatie over het product opvragen, meer foto’s van het item zien en een persoonlijke pagina aanmaken. Die pagina maakt verbinding met je smartphone zodat je alle foto’s op kunt slaan, kunt zien in welke winkel het product beschikbaar is en waar je het kunt bestellen.”

Welk probleem los je op met LiateR?
“Dat winkelen zoals het nu gaat niet meer van deze tijd is. Ik test voor winkels al enige tijd technologieën die de klant een interessantere shop-ervaring geven. De millenniumgeneratie verwacht nieuwe ervaringen. Daarbij komt dat klanten dagelijks geconfronteerd worden met allerlei producten en merken. Voor retailers is die concurrentiële markt bijzonder lastig. Uit onderzoek van Deloitte is gebleken dat kledingwinkels in Europa een omzet van 10,7 miljard euro missen, doordat klanten niet naar binnen gaan om aankopen te doen.”

Richt je je met LiateR vooral op offline- of online-winkels?
“Voornamelijk op offline-winkels, ofwel de reguliere zaken in winkelstraten. Er wordt nog steeds 92% offline geshopt. Maar als de markt verandert, veranderen wij mee. In de toekomst moeten ook online-winkelaars de mogelijkheid hebben om met LiateR te zien hoe een product staat voordat ze overgaan tot aanschaf. ”

Hoe moet ik dat voor mij zien?
“We hebben inmiddels een samenwerking met Microsoft en Intel opgestart om LiateR ook voor online-aankopen in te kunnen zetten. Het moet gaan werken met behulp van een 3D-camera op de smartphone of laptop. Wereldwijd hebben ruim dertig miljoen mensen een Microsoft Kinect-sensor gekocht. Daarnaast zijn bedrijven als Intel druk bezig met de ontwikkeling van gelijksoortige sensors, zodat zij deze in laptops en tablets kunnen integreren. We verwachten dat de markt in de komende één à twee jaar steeds meer overstapt op dit soort technologie.”

Hoe onderscheidt LiateR zich van de concurrentie?
“Er zijn veel start-ups die met dit concept aan het experimenteren zijn, maar niemand gebruikt de 3D-sensor. Bedrijven als Fits.me, Me-Ality, True Fit en Dressformer helpen e-shops aan een andere, klantvriendelijke ervaring. Zij maken gebruik van avatars en 2D-foto’s van de gebruiker. Nog niemand heeft dé oplossing. Ook wij zitten nog volop in de ontwikkelingsfase. Ons onderscheid zit ‘m in het gebruik van geavanceerde technologie die LiateR gebruiksvriendelijk maakt. We brengen het onderzoek dat we doen naar interactie tussen mens en computer in praktijk. Twaalf ontwikkelaars en onderzoekers zijn dagelijks voor ons aan de slag.”

Wanneer riep jij ‘eureka’ en wist je dat LiateR levensvatbaar was?
“Ik had mijn eigen retailzaak in Griekenland. Ik heb mijzelf altijd op de hoogte gehouden van de nieuwste technologieën. Tien jaar geleden was ik een van de eerste online-winkels in Griekenland. Na de ontwikkeling van LiateR, kregen we onze eerste klanten in de VS en Dubai. We mikten daarna op Midden-Europa. Na onderzoek bleek dat de Nederlandse consument zeer levensvatbaar is voor innovatieve concepten. Hier is het gemiddelde online-verbruik nog hoger dan in de VS. Uit de uitnodiging van Startupbootcamp volgde meer zichtbaarheid in Europa. Zonder twijfel heeft hun feedback LiateR verbeterd. We hebben het met name sneller, interactiever en makkelijk bruikbaar gemaakt.”

Hoe ziet je team eruit?
“Samen met mijn broer Stamatis Argyros heb ik LiateR opgericht, We hebben zeven offline-winkels en één online-winkel in Griekenland. Het team bestaat uit CTO Stavros Vassos, CMO Tota Gkika en Business Developer Marianna Vakalopoulou. We zijn gemiddeld drieëntwintig.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
“Retailers betalen een bedrag om een account op te zetten en te branden met hun logo’s en design. Gebaseerd op het installatietype betalen ze een vast bedrag per maand. We bieden drie types die afhankelijk zijn van het aantal producten, de contractperiode, de manier waarop ze toegang hebben tot het analytisch platform en tot slot het soort maatwerk dat we leveren.”

Kun je een goed voorbeeld noemen van een lopend project?
“Onze focus lag eerst op etalages, sportscholen en webwinkels. Onze grote doorbraak begint juni dit jaar wanneer LiateR live gaat op Athens International Airport. Jaarlijks passeren meer dan vijftien miljoen mensen dit vliegveld. Het doel is om de retailers op vliegvelden te helpen klantverkeer te genereren. Onze schermen voorzien in de mogelijkheid om binnen vijf minuten een aankoop te doen. Daarnaast werken we momenteel samen met twee grote reclamebedrijven in Nederland, zodat we LiateR ook aan metro- en treinreizigers mee kunnen geven.”

Wat heeft LiateR tot nu toe bereikt?
“We hebben twee locaties in de VS, drie in Nederland, twaalf in Griekenland en twee in Dubai. In totaal hebben we sinds 2014 meer dan 300.000 gebruikers. Tot onze verbazing hebben we ontdekt dat 60% van de doelgroep mannelijk is. Onze inschatting is dat zij meer openstaan voor nieuwe technologie en graag efficiënter winkelen. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat met LiateR producten drie keer zoveel wordt bekeken dan kleding die in een winkel ligt of hangt. Het is passen en kopen. 31% van de mensen die LiateR heeft ervaren, gaat de winkel binnen. Ook blijkt dat mensen acht keer meer kopen dan op 5th Avenue in New York omdat ze onderweg producten kunnen selecteren.”

Waar spoedt LiateR zich heen in 2016?
“Het plan is om sneller te groeien de komende maanden. Zo willen we uitbreiden naar het VK, Duitsland en Spanje. Daarnaast willen we meer contact met Microsoft en Intel om ons product te verbeteren. Op dit moment zijn we met crowdfunding bezig en willen we meer techniek- en marketingmensen aantrekken. Daarnaast liggen verbetering en updates in het verschiet. We willen ons voornamelijk richten op out of store installation, zodat je ons ziet in bushaltes en op vliegvelden. Ook willen we winkeliers helpen met analytics, zodat ze met hun producten meer kunnen inspelen op klantgedrag. Omdat de mode om het seizoen verandert, willen we met LiateR het volgende seizoen gaan voorspellen door artikelen te uploaden waarvan we de reacties van consumenten monitoren.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Matthiessen

(10 juni 2016, 15:24)

Dit is de toekomst, we gaan steeds meer online

Gerelateerde items Accenture Innovation Awards Pieter Paul van Oerle Liater

Meer in channel Insights & Trends

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs