Merk & Strategie

Is Appie Now wel een goede naam voor de snelle AH-bezorgservice?

Joachim ter Haar, blogger | 17 mei 2017, 14:26

Appie Now is heel wat anders dan de Appie-app.

Klik, koop en binnen een uur ligt de eetrijpe avocado op je bureau. Bezorgd door Appie Now, de nieuwe éénuursbezorgservice van Albert Heijn. Bij thuiskomst levert de AH Bezorgservice de Allerhande Box af zodat je niet over het menu hoeft na te denken. En voor het slapen gaan bestel je op je Appie-app nog snel de noodzakelijke andere boodschappen die je de volgende dag ophaalt bij het AH Pick Up Point.

Innovatie is voorwaarde

Albert Heijn gaat volop mee in de tijd en beoogt op ieder moment relevante producten en diensten te kunnen leveren. De concurrentie timmert immers op diverse terreinen aan de weg, zeker op het gebied van (snelle) bezorging. Innovatie in het aanbod is ook in dit segment een noodzakelijke voorwaarde om mee te blijven doen.

Afgekort hoofdmerk

De groei van de proposities doet ook het aantal merken en sub-merken in de portfolio toenemen. Allerhande is al jaren een bepalende factor voor het Nederlandse menu. Deze geloofwaardigheid maakt de keuze voor de Allerhande-box een logische. Voor de functionelere diensten wordt een link gelegd met het afgekorte hoofdmerk: AH. Soms op meer onderscheidende wijze: AH To Go en AH Pick Up Point. In de meeste gevallen puur beschrijvend: AH Bezorgservice, AH Fotoservice en AH Winkels.

Het toegankelijke Appie

Nu is er voor de nieuwste eigentijds dynamische diensten gekozen voor het toegankelijke Appie: geen AH-app maar de Appie-app. Het is natuurlijk uniek om als merk zo sterk te zijn dat je meerdere namen kan dragen. De koosnaam is zo ingeburgerd dat deze moeiteloos kan worden geïntroduceerd en uitgebouwd.

Jongere broertje

Appie Now is wel iets anders dan de Appie-app. Het is het jongere broertje van de AH bezorgservice en had ook de AH Now of de AH Direct kunnen heten. Een stuk saaier, maar wel in de lijn met de rest van de portfolio.

Niet altijd duidelijker

Ze weten over het algemeen wat ze doen in Zaandam dus het besluit het Appie-merk verder uit te bouwen is ongetwijfeld goed doordacht. Het gevaar schuilt er in dat ieder team met een nieuw concept zich aan deze wat frissere naam wil koppelen en niet aan het meer traditionele AH. Dat maakt de portfolio er niet altijd duidelijker op en verdeelt de aandacht over meerdere communicatieplatforms.

De dynamische markt en portfolio vereisen een strak merkenbeleid dat ook op lange termijn de meeste waarde toevoegt. Een naam wijzigen zoals bij Albert.nl doe je natuurlijk het liefst zo min mogelijk.

Over de auteur

Joachim ter Haar
is Managing Partner bij naamgevingsbureau Zigila Lees meer over Joachim ter Haar

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs