#AIA13 Concept van de week - Mezuro: 24*7*365 de mobiliteit in Nederland meten

Pieter Paul van Oerle, blogger | 10 oktober 2013, 7:07

Gegevens uit gsm-netwerken kunnen waardevolle informatie over aantallen mensen en hun mobiliteit opleveren. Mezuro stond voor de uitdaging deze informatie beschikbaar te maken en tegelijkertijd de privacy van mensen te waarborgen. Samen met Vodafone heeft Mezuro een methode ontwikkeld om volledig geanonimiseerd mobiliteitsinformatie uit gsm-netwerken te halen.

Waar komt het winkelpubliek vandaan? Vanuit welke regio’s komen de bezoekers van mijn evenement? Wat is de invloed van weer en reclame op het aantal mensen in het stadscentrum? kan het vertellen. Vooral gemeenten maken momenteel gebruik van de diensten.

Big data-project
Mezuro analyseert 150 miljoen datapunten die dagelijks uit het Vodafone-netwerk rollen. “Wij halen informatie uit een gigantische hoeveelheid gegevens. Een echt big data-project dus”, zegt Wim Steenbakkers, een van de initiatiefnemers van Mezuro.

Nauwkeurigheid
Een gemiddelde smartphone maakt zo’n 150 tot 200 keer per dag contact met een zendmast waardoor een mobiliteitspatroon ontstaat. Wim: “Deze individuele informatie krijgt Mezuro niet, alleen de geanonimiseerde tellingen op een hoog aggregatieniveau. Zo blijft de privacy van smartphonegebruikers gegarandeerd. De nauwkeurigheid van de gegevens hangt af van de dichtheid van het mastenstelsel. Nauwkeurigheid op adresniveau is niet mogelijk en ook niet noodzakelijk of wenselijk, maar de gegevens zijn voldoende nauwkeurig om statistisch relevante informatie op te leveren over het bewegingsgedrag van groepen mensen.”

Privacycheck door TNO
Wim: “Zowel Vodafone als Mezuro hebben privacy hoog in het vaandel. Mezuro krijgt geen persoonsgegevens of gegevens op individueel niveau. We krijgen alleen samengevoegde ofwel geaggregeerde gegevens. Die zijn volstrekt anoniem en niet meer te herleiden naar personen. Vodafone voert het anonimiseren en de tellingen zelf uit. Dit proces is geanalyseerd door onderzoeksorganisatie TNO. Klanten van Vodafone kunnen zich afmelden als ze niet geteld willen worden.”

Reclamecampagnes beter besteed
“De tellingen van Mezuro leiden soms tot verrassende inzichten”, vertelt Wim. “Zo analyseerde een gemeente de herkomst van bezoekers van een groot evenement ter plaatse. Voorafgaand was er stevig geïnvesteerd in een landelijke advertentiecampagne om mensen naar het evenement te trekken. Mezuro liet zien dat 80% van de bezoekers afkomstig was uit een straal van vijftig kilometer rond de stad. Dat was een duidelijk signaal voor de gemeente om de promotie het jaar erna anders aan te pakken.”

De heilige graal?
Maakt dat Mezuro tot de heilige graal voor marketeers? “Dat hangt ervan af. Wil je weten wie daar precies loopt en hoe veel geld hij bij zich heeft – dan moet je niet bij ons zijn. Ten slotte bezitten we geen persoonsgegevens, alleen geaggregeerde gegevens en hebben we geen activiteiten op het gebied van personalised location based-diensten. Wel is Mezuro interessant voor gemeenten, provincies, evenementenorganisaties, grote winkelcentra, en voor organisaties zoals ProRail en Schiphol – voor iedereen die wil weten waar mensenstromen vandaan komen, hoe ze bewegen en hoeveel mensen in een bepaald gebied aanwezig zijn. Dat doen we 24*7, 365 dagen per jaar zodat we trends kunnen detecteren, zoals invloed van het weer, reclame, et cetera op het aantal bezoekers”

Van evalueren naar realtime-informatie
Momenteel houdt zich vooral bezig met ‘achteraf-analyses’, Wim: ”De analyse van data achteraf is vooral van belang om van het verleden te leren en te anticiperen. Denk aan het optimaliseren van openbaar vervoer, ontwikkeling van infrastructuur, trends in bezoekersaantallen aan een centrum van een stad, effecten van marketingcampagnes en het analyseren van evenementen als voorbereiding voor volgend jaar. Daarnaast kan realtime-informatie van belang zijn voor hulpverleners bij grote evenementen als Koningsdag of bij bestrijding van de gevolgen van rampen.”

“Naast een enkele partij in Amerika en Engeland zou ik niemand kunnen noemen die hetzelfde doet als wij”, aldus Wim.

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Fan van dit concept? Breng dan je stem uit om Mezuro kans te laten maken voor de Publieksprijs.

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Accenture Innovation Awards Mezuro