Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Ring-Ring: fietskilometers worden euro’s

Pieter Paul van Oerle, blogger | 20 juni 2013, 10:47

Het is gezond. Goed voor het milieu. Files worden korter. Met meer dan achttien miljoen fietsen in Nederland zou je verwachten dat meer mensen daadwerkelijk een autorit inruilen voor een fietstocht. beloont elke fietskilometer. Nu vanuit gemeente en retail, straks vanuit zorgverzekering en werkgever.

Zestig mensen stonden afgelopen zondag in een behoorlijk winderig maar droog IJburg klaar voor de kick-off van Ring-Ring, de app voor iPhone en Android die voortgekomen is uit het burgerinitiatief van Janine Hogendoorn. “Samen met Stadsdeel-Oost en lokale ondernemers hebben we Ring-Ring nu in werking gezet. Nevin I‒zütok, wethouder duurzaamheid, opende het eerste object van de en reed een rondje op de van designer Bart van Heesch. De deelnemers fietsten samen de eerste betaalde kilometer van de beoogde tienduizend, en verkenden vervolgens de Kunstroute.

Kies voor de fiets
Janine vertelt: “ richt zich op alle fietsers. We willen dat de fiets een volwaardig onderdeel van de mobiliteit wordt, mét bijbehorende beloningen vanuit werkgever, zorgverzekeraar, gemeente en retail. Werknemers krijgen van hun werkgever een mobiliteitskaart die vrijwel alle vervoerkeuzes vergoed, maar kies je in plaats van ov of auto voor de fiets, dan krijg je niets, Dat is vreemd. Juist een gezonde keuze mag beloond worden.” De zorgverzekeraar draagt wezenlijk bij aan preventie, de gemeente aan schone lucht en gezonde burgers en de retail kan op deze manier eenvoudig MVO uitstralen. Ring-Ring stimuleert op deze manier om voortaan de fiets te pakken.”

Bewegingsmeter
Je downloadt Ring-Ring en je bent klaar om de app je Fkm’s, te laten tellen. Janine: “Je hoeft Ring-Ring niet eens aan te zetten. Zodra de app beweging waarneemt, herkent de onderliggende techniek hoe je je verplaatst – lopend, fietsend of anderszins.” De bewegingsmeter van je telefoon, in combinatie met gps-data, de snelheid en acceleratie stellen je mobiliteitsvorm redelijk nauwkeurig vast. Janine: “De app begrijpt dat als je locatie de A10 is, lopen of fietsen uitgesloten is.”

Lokaal belonen
De Fkm’s worden per persoon opgeteld en zijn goed voor een beloning. Bij IJburgse bedrijven die aangesloten zijn bij Ring-Ring kun je blokken van honderd Fkm’s inwisselen. Janine: “Bijvoorbeeld voor korting op een flexibele kantoorruimte bij Beehive, op producten in de biologische winkel, op stand-up-paddling-lessen en bij de fietsenmaker. Aan de IJburg-pilot doen vooral zelfstandige lokale ondernemers mee.” Zo houden we het overzichtelijk en kunnen we met gebruikers en winkeliers naar de beste formule op zoek.

Tien cent sponsoring
Wie in een kwartaal de meeste Fkm’s bij elkaar trapt, eindigt als hoogste in het klassement, wat aandacht oplevert in de lokale media. Het hoofddoel van Ring-Ring is dat een gezonde keus loont. Alle gezamenlijke Fkm’s zijn dan ook goed voor tien cent sponsoring aan een ander burgerinitiatief. Na de aftrap zondag stond de teller van IJburg al gauw op 322 Fkm. De gemeente draagt voor dit doel het geld bij, en het gaat in het wijkfonds.

Hoe nu verder?
Janine ziet veel mogelijkheden om de app verder te ontwikkelen, zorgverzekeraars aan te sluiten en mobiliteitkaartaanbieders te stimuleren om de fiets te integreren in de reiskosten. “De locationbasedservice kun je bijvoorbeeld inzetten om elkaar tips te geven over ‘points of interest’ onderweg tijdens het fietsen, bijvoorbeeld een terras met de lekkerste smoothies. Amsterdam leent zich hier perfect voor door de goede fietsinfrastructuur en vele voorzieningen en alle afstanden zijn makkelijk te fietsen. Denk ook aan gaming.” Dit is nog toekomstmuziek en voor nu gaan ze met tweehonderd aangemelde IJburgers op weg naar de mijlpaal: tienduizend Fkms van een wijk in beweging.


Uploaded with

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

camilla meijer

(21 juni 2013, 7:20)
In het kader van ziekteherstel moet ik veel bewegen. Dankzij Ring-Ring heb ik de hometrainer in de sportschool (met slechts 1 beeld om naar te kijken en veel te harde muziek om naar te luisteren) verruild voor de echte fiets! Ik was bepaald geen held in fietsen, maar kennelijk ben ik competitie- en beloningsgevoeliger dan ik dacht: in 3 dagen heb ik maar liefst 40 km afgelegd! :-)

En als omgevingspsychologe ben ik ook zeer gecharmeerd van het initiatief: voetgangers en fietsers beleven hun omgeving intenser dan andere gebruikers van de openbare ruimte en zij dragen tegelijkertijd bij aan de levendigheid daarvan. Bovendien staat natuurlijk als een paal boven water dat je van beweging in de buitenlucht blij en fit wordt!
Avatar

Laurens

(21 juni 2013, 8:33)
Mooi initiatief! Liggen zoveel kansen voor NL/AMS om vooruit te lopen in het integreren van fietsen in grootstedelijke mobiliteitsplannen. Dit heeft toekomst!
Avatar

Linda Vosjan

(21 juni 2013, 11:47)
Top initiatief! En ook nog eens errug leuk om te doen! Want het gaat uit van het positieve. Positief en goed gedrag wordt beloond. Ik hoop dat er zorgverzekeraars zijn die snel mee gaan doen aan Ring Ring! Succes!
Avatar

sandra Hueber

(24 juni 2013, 18:50)
Geweldig initiatief. En het werkt. Het maakt je bewuster in je keuze voor de fiets. De beloning is al dat je aan het eind van de dag kunt zien hoeveel je gefietst hebt. Dat geeft een positiever gevoel over jezelf en je bijdrage aan je eigen gezondheid en het milieu.
Ook het competitie-element is een sterke trigger. Je wilt toch niet onderdoen voor de rest, dus helpt ook dit je in je keuze voor de fiets. En na even wil je niet meer anders.
Hulde voor Janine en dit initiatief. Doe mee en spread the word.
Naar mijn mening moet dit initiatief de winnaar worden.
Avatar

Carina

(25 juni 2013, 1:19)
Wat een te gek initiatief! Niet alleen goed voor het milieu maar vooral heel goed voor de geest en het lichaam. En ook heel leuk als er kunst te zien is langs de weg. Dat maakt het fietsen alleen maar leuker.
Woonende in New York zie ik dat het fietsen hier ook steeds meer op gang is aan het komen - wat dat betreft loopt Nederland vooruit. En met dit initiatief ook - het is steen goed!.

Gerelateerde items Innovatie Accenture Aia12