Marketing Technology

5 verfrissende personal branding tips voor deze zomer

Juriaan Vergouw, blogger | 6 augustus 2014, 22:22

Maak je personal brand sexier door slim gebruik van LinkedIn-features

De vakantieperiode is bij uitstek een tijd waarin mensen nadenken over hun carrière. Je neemt afstand tot je werk en droomt misschien over die gewenste baan of een ander carrièrepad. Eenmaal weer thuis open je LinkedIn. Je komt erachter dat je profiel eens nodig moet afstoffen. Het mag wel wat sexier. Enfin, je maakt een start om het merk ‘jij’ weer eens onder de loep te nemen. Ik deel graag 5 tips om je personal brand op te frissen:

 

  • Maak een killer LinkedIn headline. Een van de LinkedIn features die nog onvoldoende wordt ingezet om op te vallen is de headline functie. Het is in feite je persoonlijke banner. Dit zijn de regels tekst die opkomen in de zoekresultaten als mensen zoeken naar kandidaten als jij. Maak een headline die nieuwsgierigheid oproept. Probeer je hier te onderscheiden in trefwoorden die passen bij  wat je doet en wie je wilt zijn. Het kan gaan over je ambitie of over wat jou als persoon karakteriseert. Gebruik ook synoniemen voor je functie om je vindbaarheid te verbeteren. En o ja, vergeet ook niet je public URL te customizen naar je volledige naam. Het kan en staat wel zo professioneel. En het maakt je ook nog eens beter vindbaar in de zoekresultaten. Wil je echt profi te werk gaan kun je ook een ;">LinkedIn handtekening onder je e-mail plaatsen.
  • Val op met speciale tekens. Veel mensen weten niet dat de LinkedIn summary (maak ook je foto en de headline) een van de meest gelezen onderdelen van je LinkedIn profiel zijn. Naast de inhoud is de presentatie een meerwaarde. Bied geen brei aan van tekst. Breng structuur aan in de beschrijving van je personal brand door het gebruik van speciale tekens. Het maakt je summary leesbaarder en licht je usp’s er beter uit. Let op, deze tekens worden niet aangeboden door LinkedIn zelf maar kun je uit andere programma’s ‘knippen en plakken’ in je summary.
  • Verrijk met beeld. Je komt ze nog wel eens tegen, profielen zonder pasfoto of wel met foto maar dan van te veraf genomen of onscherp. Of zelfs een vakantiefoto met partner of kind. Besef wat je hiermee uitstraalt. Een goede profielfoto geeft een eerste signaal naar mensen die zoeken naar personen als jij. Er is nog een andere manier om met beeld te scoren. Sinds de zomer kunnen mensen die een betaald LinkedIn account hebben ook hun achtergrond op LinkedIn aanpassen. Deze feature wordt echter ook voor de andere accounts beschikbaar. Hier kan je ;">custom backgrounds alvast aanvragen. Het is in ieder geval een leuke feature om jezelf visueel te presenteren passend bij je personal brand.
  • Voeg je laatste publicaties, blogs toe aan je LinkedIn profiel. Of gebruik het ;">publishing platform binnen LinkedIn. Laat je daden voor je spreken! Een van de geheimen van succesvolle personal branding is te werken aan je &;trust factor&;: ben jij wie je zegt dat je bent? Geef je aan dat je een social marketeer met visie bent maar publiceer je nooit over vakonderwerpen dan sta je op achterstand. Publiceren zegt iets over je prestaties, over je motivatie. Dit maakt je aantrekkelijker.
  • Gebruik key words in je LinkedIn profiel. Recruiters of potentiële opdrachtgevers zoeken op trefwoorden naar kandidaten. Bedenk de trefwoorden die passen bij je (gewenste) functie. Heb je ook andere benamingen voor dezelfde functie? Ben je marketeer dan kun je misschien ook met termen als marketing directeur, head of marketing, marketing manager of manager marcom uit te voeten. Hoe meer trefwoorden je kiest en consistent toepast des te beter vindbaar je wordt. Vind jouw key words door handig gebruik te maken van het bekende ;">Wordle of andere ;">tagcloud tools.

 

Maak een plan, stel doelen op

Dit zijn een paar tips. Lees nog een aantal interessante tips om jezelf met een killer profiel te presenteren. Natuurlijk leidt dit niet meteen tot een nieuwe professionele uitdaging. Hiervoor is meer nodig. Bijvoorbeeld het maken van een overall plan waarin je voor jezelf doelen opstelt. Dit betekent dat je eerst een zelfanalyse maakt en vragen beantwoordt als: wie ben ik? Waarin onderscheid ik mij van anderen? Wat maakt mij echt cool en onweerstaanbaar? Dit moet leiden tot het formuleren van jouw aanbod. En met dit aanbod ga je de markt op. Pas dan wel op voor te veel zelf promotie. Personal branding gaat zeker niet alleen om jezelf maar vooral om wat je voor anderen kan betekenen. Wat heb je anderen in je netwerk te bieden? Dit is je ‘like factor’. Wees royaal. Wie geeft die ontvangt. Een mooie gedachte om in de zomer over na te denken.

 

Over de auteur

Juriaan Vergouw
Juriaan Vergouw is Senior Consultant bij Porter Novelli Lees meer over Juriaan Vergouw

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs