door Tadek Solarz, blogger | 29 september 2012, 7:14 in
Twitter

Zakelijk twitteren bestaat niet

Een gang door de boekenwinkel levert me verschillende titels op van boeken met adviezen hoe zakelijk te twitteren. Als ervaringsdeskundige kan ik alleen maar vaststellen dat zakelijk twitteren niet bestaat. Dat vraagt om een toelichting. Zakelijk twitteren suggereert dat je zowel zakelijk als privé kunt twitteren. Je ziet het regelmatig in een twitter bio staan. “Views are my own” of “ik twitter op persoonlijke titel”. Waarschijnlijk betekent dat zoiets als, zakelijk denk ik heel anders over dingen of mijn baas heeft hier totaal andere ideeën over. In beide gevallen zou mijn advies zijn om of te stoppen met twitteren of een andere baan te zoeken. Maar dat terzijde. Waarom geloof ik niet in zakelijk twitteren?

Goed, ik volg de social media nu een jaar of drie vanuit het perspectief van een reclameman want daar liggen mijn roots. Hoewel de social media en meer specifiek twitter zijn eigen spelregels hebben zijn er overeenkomsten met het traditionele reclame maken. Het begint immers altijd met “be good and tell it”. Of je dat vervolgens doet met hele pagina’s in de Telegraaf of met 140 karakters op twitter maakt niet uit het idee is immers hetzelfde. Of niet? Hoewel ik me op hoofdlijn wel achter dat idee kan scharen zijn er toch belangrijke verschillen. Je twittert als een persoon. Ook al heb je een bedrijfsaccount met een bedrijfslogo als ava er zit altijd een persoon achter. Social media consumenten weten dat en hebben dat in hun achterhoofd bij elke tweet die ze lezen.

Dat is een belangrijk verschil met reclame maken in de traditionele media. Reclame campagnes besteed je uit aan een reclamebureau, je stelt je doelen vast, je geeft een briefing en vraagt het bureau om een vertaling te maken van de problematiek. Een goed bureau komt vervolgens met voorstellen die je doelgroep raken. Dat doe je met onderscheidend en liefst een beetje opvallend werk. Immers je concurrenten staan ook allemaal in diezelfde krant of zitten in hetzelfde reclameblok op de televisie en de radio. De huidige generatie reclame consumenten zijn hiermee opgevoed en snappen in ieder geval oppervlakkig de werking van dit principe.

Als je twittert zit je zelf aan de knop en daar is nog geen oplossing voor gevonden.
Het bedrijf is daarmee heel direct een persoon geworden. Een principe dat reclamemakers overigens vaak al nastreven wanneer het gaat om het ontwikkelen van een merk. Het merk als persoon maakt immers veel duidelijk over beweegreden en handelen van een bedrijf. Bij de social media is dit nu werkelijkheid. Sterker het bedrijf kan daar alleen een persoon zijn. Twitter is menselijk en heeft daarmee veel te bieden. Op twitter kun je nieuwe mensen ontmoeten en lang vervlogen contacten herstellen. Je deelt er met anderen wat je bezig houdt en je kunt in contact komen met gelijkgestemden. Dat daar vervolgens een zakelijk kontact uit kan komen kun je natuurlijk niet uitsluiten. Net als je niet uit kunt sluiten dat zakelijke contacten die je al had zich via twitter of de social media verder kunnen verdiepen.

Het leggen van contacten en het verdiepen van relaties heeft net als in real life alles te maken met luisteren. Als je goed luistert en je volgers op twitter helpt met adviezen en het delen van kennis dan kun je wellicht ook zakelijk contacten opdoen. Twitter is geschikt voor het delen van lief en leed maar ook voor het delen van kennis en wat je bezig houdt. “Be smart en share it” past beter bij twitter en wellicht bij social media als geheel. Het bedrijf dat zakelijk twittert, alle regels heeft opgevolgd van een goede bio tot een goede ava en je voortdurend bestookt met haar zakelijke successen, geweldige afspraken en baanbrekende concepten zal weinig gehoor vinden, de block en ontvolg knop zit immers voortdurend binnen handbereik. “Be good and tell it” krijgt op twitter daarmee een wat andere dynamiek.

Twitter is wat mij betreft per definitie iets persoonlijks en niet iets zakelijks. Heb je andere ideeën of andere ervaringen met zakelijk twitteren of ben je het volslagen oneens laat het dan weten. Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar succesvolle cases waarbij zakelijk twitteren wel centraal stond.

Reacties op dit artikel (6)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Aurélie Dumon

(9 november 2012, 16:55)

Hey! Interessant stuk

Toch denk ik dat een bedrijf of organisatie perfect zakelijk kan communiceren via twitter. Als de inhoud van de tweets uitgaat van het bedrijf als geheel en haar principes in acht houdt is twitter naar mijn mening een prachtig medium om op een persoonlijke manier met klanten en publieksgroepen over het bedrijf te communiceren en vooral ook te interageren. En dat op een volkomen zakelijke manier. Nu denk ik dat zakelijk communiceren niet altijd mogelijk is. Neem nu een politieker die een twitter-account heeft op eigen naam. Kan/mag die dan tweeten over zijn partij? Volgens mij ligt hier de grens tussen het persoonlijk en zakelijk gebruik van Twitter. Het is belangrijk dat de ontvanger duidelijk weet in naam van wie een boodschap uitgaat. Door het persoonlijke en het zakelijke strikt gescheiden te houden (of toch zo veel mogelijk) vermijd je verwarring. Nu ja ik leer dit alles ook nog maar pas kennen wie weet sla ik de bal compleet mis.

Avatar

Maurice Brsoussard

(19 oktober 2012, 10:38)

Hallo,
Ik kom voor het eerst op je site en zie jouw tips voor zakelijk twitteren. Hartstikke interessant, mijn complimenten! Maar wat als je geen tijd hebt om dagelijks je account bij te houden? Ik heb lang gezocht naar iemand die dat voor mij wilde doen, maar dat lukte alleen tegen torenhoge bedragen. En zo heb ik zelf met twee collega's een nieuw initiatief gelanceerd, zie hier: www.avantisocialmedia.nl.
Ik zou erg graag willen weten wat je hiervan vindt.
Alvast bedankt voor je reactie!
Maurice broussard

Avatar

Tadek Solarz

(3 oktober 2012, 6:53)
http://coolminds.nl/coolminds_group/

Beste Antal,

Dank voor je reactie. Twitter is een menselijk medium. Je kunt met Twitter grote groepen mensen bereiken. Bedrijven maken met succes gebruik van Twitter om hun klanten te informeren en te helpen KLM is daar een goed voorbeeld van. Je zult daarbij wel altijd de menselijke toon moeten weten te vinden. Merken die ervoor kiezen om via Twitter contact te maken met hun gebruikers staan daarbij voor een hele opgave. Interactie is iets menselijks en de volgers die je krijgt op Twitter zijn niet bekend. Een bio is daarvoor volstrekt ontoereikend. Het is bovendien een a-selecte groep. Het enige dat ze bindt is het feit dat ze jou organisatie, merk of stichting volgen de bedoelingen daarbij zijn niet bekend. Boodschappen uitzenden in een a-selecte groep kan problemen veroorzaken. Immers 140 karakters geeft je niet veel ruimte voor nuance. Problemen die je veroorzaakt op het internet liggen onder een vergrootglas, kunnen op de loop gaan en zelfs viral worden. Het risico dat Google dergelijke probleem tweets indexeert en toont in zoekresultaten ligt daarbij op de loer. Het managen van vragen rondom een merk of community gaat uitstekend via Twitter. Community managers verrichten daar goed werk. Twitter krijgt dan wel meer het karakter van een servicedesk. In sommige gevallen bereik je bedrijven va Twitter zelfs sneller dan via de telefoon. Zoals jezelf al aangeeft is Twitter niet meer dan een internet platform waarbij de gebruiker bepaald waar hij of zij het platform voor inzet.
Zo zijn er tal van onderdelen te benoemen waarbij Twitter wel past in de communicatie mix. Twitter heeft zich bijvoorbeeld op het vlak service verlening, informatie verstrekking of als verlengstuk voor uitgevers al bewezen. Mijn stelling is dat Twitter het daarbij wel steeds moet hebben van de menselijke maat. In je reactie geef je aan dat mits goed ingezet zakelijk succes vrijwel gegarandeerd is. Ik en velen met mij zijn nieuwsgierig naar die succescases want die heb je ongetwijfeld bij de hand. Het zou mooi zijn als een aardige ROI daarvan onderdeel zou zijn.

Avatar

Antal de Waij

(2 oktober 2012, 17:05)
http://www.engagementmedia.nl

Het artikel suggereert ‘na een gang door de boekwinkel’ en het volgen van social media ‘nu een jaar of drie’ een helikopterview cq objectiviteit. Niets is minder waar. Natuurlijk bestaat zakelijk twitteren wel. Zoals er ook iets bestaat als zakelijk telefoneren, of een zakelijke Facebook pagina, of zakelijk netwerken via LinkedIn bijvoorbeeld, of zakelijk autorijden en zakelijk winkelen, zakelijk eten. In dit artikel wordt met name de persoon, persoonlijk en persoonlijkheid door elkaar gehaald. Laat me dit toelichten. Vanuit de hoedanigheid als natuurlijk persoon met een privé account is twitteren eenvoudig. Je twittert wat je wilt, geeft je mening, je visie op de wereld en soms dat je bij de McDonalds zit om hamburgers te kauwen. Kortom, je deelt je leven met je naasten en met vreemden wanneer die daarvoor belangstelling hebben, het is persoonlijk. En ‘ik’ gericht. Daarnaast kan diezelfde persoon bij een bedrijf werken en beheert de sociale media activiteiten voor dat bedrijf. Ik heb in de afgelopen jaren geen bedrijven ontmoet die het leuk vinden wanneer de persoon die aan de knoppen zit van de social media, bijvoorbeeld Twitter, met het bedrijfsaccount roept dat-ie het koningshuis wil afschaffen (politiek geladen), of zich aan het ontharen is (behoorlijk privé en persoonlijk).
Bedrijven die Twitter succesvol inzetten doen dat met een doelstelling in het achterhoofd die door de zgn ‘marketingfunnel’ wordt bepaald. Soms is dat doel, meer naamsbekendheid en volgers/fans, soms is dat doel het opbouwen van een netwerk, het ontwikkelen van voorkeur, aanzetten tot actie of het ontwikkelen van loyaliteit ten aanzien van het merk. [url=http://http://www.slideshare.net/EngagementMedia/social-media-conversaties-de-marketing-dagen]De marketingfunnel zie je in deze presentatie uitgelegd.[/url] Een merk of bedrijf wil graag contact met mensen en twittert daarom als (merk) persoonlijkheid en ja, daarachter zitten mensen die dit professioneel met een visie doen. Wat twitter je dan als bedrijf? Je stelt dat daar geen oplossingen voor zijn. Er zijn immers diverse bedrijven aan wie je de ‘storytelling’ kunt uitbesteden, zoals een internet- of reclamebureau. Sterker nog, dit type bureaus die community management aanbieden zijn sterk in opkomst en groeien heel hard. Een bedrijf twittert activiteiten die behoren binnen je Domein. Dat wil zeggen datgene dat past binnen de positionering van je bedrijf, product of dienst. Zakelijk twitteren doe je dan ook door een mix van twitterberichten te maken. Bijvoorbeeld een mix van ‘curated style’ content, zodat jouw autoriteit binnen een vakgebied gevestigd wordt. Door middel van ‘comment style’ content waarbij je duiding geeft aan de berichten die je doorstuurt of ‘creative style’ content waarbij je originele artikelen publiceert die binnen het belangstellingsgebied van je netwerk ligt. Het geven van reacties (terugtwitteren) hoort daarbij, niet als persoon, maar als functionaris van een bedrijf. Door te stellen dat zakelijk twitteren niet bestaat doe je mijns inziens een grote groep van community managers en webredacteuren die dagelijks actief zijn voor hun bedrijf te kort. Daarnaast is niet het ‘medium’ twitter dat wel of niet zakelijk is, zoals een telefoon en een auto dat ook niet zijn. Twitter is een middel die in de bedrijfsdoelstelling kan passen, het gaat er alleen om hoe je het middel inzet, doe je dat goed dan is zakelijk succes vrijwel gegarandeerd. Ik deel overigens je mening dat het verdiepen van relaties, zowel persoonlijke als zakelijke, niet op Twitter plaatsvind maar dat iets is tussen mensen, immers ‘business is done by people’.

Avatar

Edwin Vlems

(1 oktober 2012, 18:26)
http://edwin.vlems.nl

Terechte conclusie! Bij ons bedrijf (B2B) zijn we bezig met een 180 graden verandering van marketing: van 'outbound' (mensen lastig vallen met reclame) naar 'inbound' (je kennis en persoonlijkheid online zetten om gevonden te worden). De belangrijkste verandering is daarbij een cultuurverandering: medewerkers moeten als mensen op sociale media gaan communiceren, en online hun kennis delen.
De rol van de marketingafdeling verandert dan van de afdeling waar de marktinfo binnenkomt en de propaganda naar buiten gaat, naar een 'grease in the machine' die bovengenoemd proces moet versnellen. Klik hier voor een link naar meer informatie hierover:
http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/07/02/conversation-marketing-een-trein-van-de-klm/

Gerelateerde items Twitter