door Willem Blom, auteur | 5 april 2012, 9:59 in
Social Media Twitter Promoted Tweets

Twitter lanceert nieuwe mobiele adverteerders mogelijkheden

Onlangs heeft Twitter in de VS zijn nieuwe mobiele adverteerders mogelijkheden gelanceerd. Deze stap zal het leidende micro-blogging netwerk eens en voor altijd veranderen. Maar wat houdt dat nu precies in? Tijd om daar eens in te duiken.

6 jaar Twitter
Twitter vierde op 21 maart zijn zesde verjaardag. In zes jaar tijd is Twitter gegroeid tot 140 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Samen zijn zij goed voor 340 miljoen berichten per dag. De hoeveelheid aan actuele berichten zorgen ervoor dat Twitter de bron is geworden voor real time informatie over gebeurtenissen.

Dat het een succesverhaal met horten en stoten was bleek wel uit het feit dat de dienst tot ergernis van velen vaak vanwege de beperkte server capaciteit geregeld niet te bereiken was. Dit maakte de dienst minder interessant voor potentiële adverteerders. Daarnaast leende micro-blogging zich ook niet voor adverteerders. Het aanprijzen van een product of dienst valt door de grote hoeveelheid datastroom nauwelijks op.

Niet winstgevend
Twitter heeft de afgelopen zes jaar geen zwarte cijfers kunnen schrijven. Zo had Twitter in het eerste kwartaal van 2011 alleen al een netto verlies van $25,8 miljoen. Het jaar ervoor was het netto verlies zelfs $ 67,8 miljoen. Als excuus werd aangedragen dat het hier voornamelijk ging om afschrijvingen betreffende noodzakelijke overnames om de expansiedrift aan te kunnen.

Google vindbaarheid van real time gebeurtenissen
Naast het financiële aspect brak er voor Twitter een onzekere periode aan door de lancering van Google+. Met de lancering van Google + werden Twitter berichten minder inzichtelijk gemaakt binnen het zoeknetwerk van Google ten faveure van hun eigen sociale netwerk. Het is natuurlijk geen geheim dat dit een nadelige invloed had op de vindbaarheid van Twitters trending topic, hetgeen de dienst voor vele professionele gebruikers zo waardevol had gemaakt.

Keerpunt
De zesde verjaardag van Twitter markeert precies een keerpunt in de geschiedenis van het bedrijf. Het staat symbool voor een realtime ongecensureerde social news medium met unieke content van 140 miljoen actieve gebruikers. Aan de andere kant is de financiële situatie zodanig dat nieuwe investeerders huiverig zijn te investeren in wellicht de volgende internet bubble.

Promoted Accounts Ads
Na een maand van testen, evalueren en verbeteren is nu het Promoted Account Mobile Ads programme in samenwerking met American Express geleidelijk ingevoerd.
Het programma houdt in dat adverteerders nu zelfstandig advertenties kunnen opzetten en beheren. Het programma biedt daarvoor al een tijdje twee bekende mogelijkheden:

- Promoted Tweets
- Promoted Accounts

Voor beide opties is het nu mogelijk zelf een budget aan te geven en te beheren. Een minimale budgetgrens zoals bij LinkedIn het geval is zal voor adverteren op Twitter in eerste instantie niet gelden.

Nu zult u zeggen, dat is niets nieuws ? Promoted Tweets en Accounts zijn al geruime tijd onderdeel van het Twitter netwerk. Echter zijn Promoted Tweets en Promoted Account nu ook op Smartphones te bewonderen.

55% van alle Twitter gebruikers logt regelmatig in via een Smartphone. Doordat de Promoted Tweets een groot deel van het scherm in beslag nemen is de zichtbaarheid daarmee zeer groot te noemen. In de introductievideo op de Twitter homepage gaat men daar niet verder op in maar zou het mogelijk moeten zijn Promoted Tweets te zien aan de hand van geografisch targeting. Hierbij zouden gebruikers die “on the go”zijn actuele Tweets moeten kunnen zien die relevant zijn in de omgeving waarin zij zich op dat moment bevinden.

De advertenties zijn voornamelijk te zien op de “who to follow page” “zoek resultaten” . In tegenstelling tot de eerste lanceren van de Promoted Tweets zijn ze nu ook zichtbaar op de tijdlijn van de gebruiker. Ook al volgt de gebruiker het geadverteerde merk niet.

Promoted Tweets

Met Promoted Tweets is het mogelijk normale Tweets van maximaal 140 karakters te plaatsen op de eigen tijdlijn. Net als reguliere Tweets zal het maar één keer geplaatst worden. Echter zal deze Tweet bij het doorscrollen weergeven worden zoals in het voorbeeld.

De extra aandacht moet er toe leiden dat meer Twitteraars het bericht gaan retweeten, aanklikken of erop gaan reageren. Voor elke retweet, click of reply rekent het programma een bepaalde beloning.

Daarnaast is het ook mogelijk Trends te promoten. Deze zullen dan bovenaan in het Trending Topic lijst opgenomen worden. Het verdienmodel blijft hetzelfde alleen zal het nu gaan om Tweets die behoren tot de Trending List.

Promoted Accounts

Een andere manier om te adverteren is via Promoted Accounts. Als een gebruiker een soortgelijk merk volgt als dat van de adverteerder zal Twitter door middel van zijn algoritme, automatisch het merk van de adverteerder aanbevelen te volgen. Het algoritme zal onder andere gebaseerd zijn op het volggedrag van gebruikers die soortgelijke interesses, merken of personen volgen.

In feite kan dit vergeleken worden met het “vriendenvoorstel” systeem van Facebook waarbij gekeken wordt naar overeenkomstigheden gebaseerd op het ingevulde profiel of dat van vrienden.

Elke keer dat een gebruiker via een Promoted Account advertentie overgaat tot het volgen van de Tweets van de adverteerder zal Twitter daar kosten voor in rekening brengen.

Conclusie
Het Promoted Tweets en Accounts systeem moet het antwoord zijn van Twitter op de dalende inkomsten van het merk. Daarnaast is blijft de dienst alleen waardevol indien het real time social newskarakter behouden blijft.

De eerste indruk leert dat het nieuwe model niet het antwoord gaat bieden voor de grotere merken en B2B gerichte activiteiten. Echter door de toevoeging van geografische targeting is adverteren uitermate interessant voor de merken die profiteren van hun locatie ten opzichte van de gebruikers.

Tevens is het de vraag in welke mate Twitter het gaat toestaan dat advertenties zichtbaar zijn voor gebruikers die het merk niet volgen. De mate van irritatie bij de gebruiker zal waarschijnlijk de doorslag geven of het een succes gaat worden. Één ding is zeker, Twitter zal een afweging moeten blijven maken tussen het aanbieden van gerelateerde content aan adverteerders of het bieden van een realtime nieuws omgeving aan gebruikers.

Deze blog post is geschreven door Shrikesh Sheorajpanday, junior eWerving consultant bij online marketing bureau Expand Online.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Social Media Twitter Promoted Tweets