door Ronald-Henk Ritsma, blogger | 7 februari 2013, 11:50 in
Digitale Strategie Digital Transformation Content

TrueBlue(ocean): Op jacht naar het digitale goud - Ieder bedrijf een mediabedrijf!

De econoom Schumpeter schreef ooit over de nieuwe combinaties. De bekende strategiegoeroes uit de jaren negentig, Prahalad en Hamel, haalden dit concept aan in hun boek Competing for the Future. Bedrijven moesten gaan denken in kerncompetenties en zoeken naar nieuwe combinaties om zo (nieuwe) markten te betreden. Ik zal in deze blog uitleggen waarom content een belangrijk onderdeel kan zijn binnen de digitale strategie en zo een van die nieuwe combinaties kan zijn.

Met digitale content wordt veel geld verdiend. Google verdient hiermee zo’n 36,4 miljard dollar. Onze eigen Reed Elsevier scoort ook hoog in de top 10 van veel verdienende content leveranciers en verdient zo’n 5 ,9 miljard en 63% van haar omzet uit digitale content. Dit is ook eigenlijk wel logisch want als je naar de kern van E&M commerce gaat dan gaat het in feite om informatie. Consumenten zoeken naar informatie op internet. Je ziet in de mediabranche dan ook allerlei nieuwe businessmodellen en bewegingen ontstaan.

Ook voor bedrijven die zich traditioneel niet met media bezig houden is dit interessant. Apple is zo’n bedrijf die heeft gezocht naar die nieuwe combinaties. Een softwareleverancier die nu 5,4 miljard verdient aan content dankzij Itunes en Appstore. Uitgevers betalen Apple 30% van hun omzet om hun product te slijten. En dit is voor veel meer bedrijven interessant. KLM levert bijvoorbeeld stedeninformatie op haar site om zo consumenten te verleiden en te bewegen tot het kopen van een ticket. De strategische partner van de KLM levert de content. Maar KLM verdient zelf bijvoorbeeld ook geld aan advertenties die worden getoond tijdens het digitale reserveringsproces.

KLM kan nog verder gaan door te kijken welke kennis zij in huis heeft en proberen deze te verkopen. Luchtvaartmaatschappijen maken allerlei analyses van landen en steden om zo te kijken of er nieuwe routes moeten worden geopend of capaciteit daarop moet worden aangepast. Daarin zit ook een stuk algemene economische analyse die ook interessant is voor andere branches. Waarom deze algemene informatie niet gewoon verkopen? Aan een ticket zelf valt bijna niets meer te verdienen.

Het punt dat ik wil maken is: bedrijven meer moeten gaan denken als een media bedrijf. Wat zou een bedrijf in huis kunnen hebben aan kennis of advertentie mogelijkheden of verkoop mogelijkheden waarmee geld verdiend kan worden. Door vanuit deze bril naar het eigen bedrijf te kijken ontstaan mogelijk weer frisse nieuwe combinaties en verdienmodellen.

Kortom ieder bedrijf, een mediabedrijf!

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Digitale Strategie Digital Transformation Content