door Jan Faber, auteur | 29 januari 2012, 17:11 in
Food E-Commerce Online Marketing

Online food marketing

Boodschappen, vlees en vis kopen we ook al online. Food e-commerce is hot sinds Ahold aankondigde dat internet een pijler is in de nieuwe strategie. Boni opende een online winkel en C1000 en Emté kondigden een webshop aan. Geïnspireerd door het succes van over de grens.

Het Engelse Tesco meldde op 12 januari dat het een miljoen online kerstbestellingen verwerkte in zes weken tijd. In Zwitserland is LeShop een regelrecht succes. Het Franse Carrefour kondigde een samenwerking aan met Ocado en Pixmania. In Duitsland is de concurrentie losgebarsten met pure players Gourmondo.de en Lebensmittel.de, grootgrutter Edeka is live gegaan en zelfs de Otto Groep aast op een stukje van de levensmiddeltaart. Amazon heeft de foodmarkt ontdekt en laat aanbieders toe om het assortiment tegen een fee aan te bieden via bijvoorbeeld Amazon.de.

Het zijn niet alleen de supermarkten die de online foodmarkt definiëren. Ook de speciaalzaak heeft zijn intrede gedaan. En met succes. Zo is de Amerikaanse steakslager Omaha Steaks goed voor een jaaromzet van 450 miljoen dollar met internet als belangrijk verkoopkanaal. Versspecialist FreshDirect richt zich op de regio New York en heeft een omzet van zo’n 270 miljoen dollar. In Nederland schieten de online speciaalzaken als paddestoelen uit de grond. Één van de eersten was mijn (en compagnon) online slagerij Beef&Steak , vanaf 2008. Inmiddels zijn er talloze aanbieders als BestelVers, VersVisje.nl, Freshweb.nl, Schmidt Zeevis, OKvlees, Taartbezorgen.nl, CulinaireVersmarkt, Versvandekweker en vele anderen.

Analist Patrick Roquas van Rabobank voorziet een groei in online levensmiddelen van 1 % nu naar mogelijk 5% in 2016 en dicht daarbij Albert Heijn de beste kansen toe. Onze grootste kruidenier, een echte food e-commerce pionier immers, denkt met afhaalpunten de klant over te halen boodschappen online te doen.

Wat doen de succesvolle online food retailers anders? Direct Marketing bijvoorbeeld, is een succesfactor van Tesco, en ook van Omaha Steaks. In Nederland lijkt de aandacht vooral uit te gaan naar de logistieke uitdagingen van online food. Met welke marketingstrategie kan de klant worden geïnspireerd om zijn boodschappen- en versaankopen online te doen, anyone?

Reacties op dit artikel (1)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

wiko

(30 januari 2012, 16:22)

Sinds een aantal maanden is www.altijdversthuis.nl in de lucht in Amstelveen. Het werkt fantastisch en groeit enorm. Sinds vorige week is er ook een iPhone app live, zodat je ook met je mobieltje bestellen kunt. Supermakkelijk.

We gaan nu oriënteren op extra regio's.

@Paul: ook onze ondernemers vinden het het gezelligst als je gewoon bij hen in de winkel komt. Echter, veel mensen hebben daar niet (altijd) de tijd voor. Gelukkig voor hen bestaan er initiatieven als Altijd Vers Thuis.

Vriendelijke groeten, Wiko (van Altijd Vers Thuis)

Gerelateerde items Food E-Commerce Online Marketing