door John Crane, auteur | 29 december 2011, 16:07 in
Gg

"Flagship Stores"

De concurrentie in de retailsector is hard, en mode vormt hier geen uitzondering op. Net zoals zeeslagen vroeger worden een groot aantal winkels in de strijd gegooid, onder leiding van een vlaggenschip. Ook in de modesector is dit het geval en bepaalt een hoofdwinkel de stijl en de aanpak van de onderneming. Dergelijke 'flagship stores' vinden we meestal in trendy buurten van hoofdsteden (hoewel dit niet altijd het geval is). De marketing in de zaak moet krachtig zijn, zodat ze kan worden uitgerold voor het hele merk.

Een flagship store van een retailer heeft twee functies: producten verkopen op een over het algemeen dure locatie en de consument tegelijk ook een memorabele merkervaring bieden. De flagship store van New Look in Dublin bood nog een derde uitdaging. Driekwart van de verkoopruimte bevindt zich immers ondergronds op een verdieping die enkel met de roltrap bereikbaar is. Om deze uitdagingen aan te gaan deed New Look een beroep op Mood Media, zijn partner voor in-storemedia en marketing, die instaat voor de zintuiglijke media in New Look-winkels overal in Europa en in de hoofdzetel in Londen.
Om klanten de winkel binnen te lokken en hen ertoe aan te moedigen naar beneden te gaan, werden boven de roltrappen videodisplays geplaatst. Voor een maximale visuele impact in een lange, horizontale ruimte installeerde Mood Media Christie MicroTiles, een vernieuwende ledtechnologie waarmee een extreem helder digitaal canvas met hoge resolutie wordt gecreëerd. De door Mood Media ontwikkelde videocontent omvat het recentste productassortiment en promoot de vippaskamers op de benedenverdieping.
Deze vippaskamers vormen het centrale element van een unieke, interactieve oplossing die de winkelervaring van de klant koppelt aan sociale media. Klanten die de vippaskamers gebruiken, kunnen zich laten fotograferen in de kledij die ze passen. Wanneer ze hun favoriete foto hebben geselecteerd, kunnen ze deze meteen publiceren op hun Facebook-profiel, zodat hun vrienden hen kunnen bewonderen in hun nieuwste outfit. De foto wordt dan ook toegevoegd aan de videocontent op de grote MicroTile-display. In de video opent een model een tijdschrift op een bladzijde met foto's uit de vipruimte.
"Steeds meer retailers proberen de online-merkervaring te koppelen aan de ervaring in de winkel, om hun relatie met de consument te versterken en de merktrouw te vergroten," zegt Claude Nahon, voorzitter van Mood Media Europe. "Wij beschikken over de technologie en expertise om onze klanten te helpen deze link te leggen op een manier die voor de consument een rijke en memorabele ervaring creëert."
Het laatste ingrediënt voor een modemerkervaring die maximaal gesmaakt wordt door jonge vrouwen is de muziek in de winkel. De muziekprogrammeurs van Mood Media, experts die nauw samenwerken met klanten uit de modewereld zoals Fat Face, Lispy, Timberland, H&M en Warehouse, ontwikkelden een specifieke afspeellijst, die een mengeling vormt van originele en bekende artiesten. De afspeellijst creëert een stemming die uniek is voor New Look, maar voor de klanten vertrouwd aanvoelt en hun de boodschap geeft dat ze zich in de juiste omgeving bevinden.
Al deze content kan snel worden bijgewerkt, zodat New Look optimaal kan inspelen op de collectie en de markttrends, en zijn nieuwe producten en promoties in de schijnwerpers kan plaatsen.

Reacties op dit artikel (1)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Toine v/d Heijden

(4 januari 2012, 21:19)
http://wixxi.editme.com/

Hoeveel van dit soort nonsens over Mood Media laat Molblog doorslippen?

Blijf op de hoogte

Whitepapers