door Theo van Vugt, auteur | 23 maart 2009, 14:27 in
Procter&gamble Ariel Ariel Excel Gel

Ariel zegt: wassen is populairste huishoudelijke klus onder vrouwen, maar introduceert eigenlijk...

Ik kan me het niet voorstellen, maar goed, het is wel onderzocht: wassen is de leukste klus die vrouwen kunnen bedenken. Sorry, de leukste huishoudelijke klus. Het is onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Ariel, dat via dit onderzoek eigenlijk aandacht wil voor zijn laatste innovatie: wassen met koud water.

Eerst het onderzoekje onder 1050 Nederlandse gezinnen. De leukste klus in het huishouden? De helft van de vrouwen is het daar over eens: de was.
De tweede en derde plek zijn voor stofzuigen en strijken, met respectievelijk 25 procent en 14 procent van de voorkeursstemmen.
Verreweg het minste plezier beleven vrouwen aan afwassen en stoffen.

Ok, dan waar het Ariel echt om gaat: na 3 jaar ‘intensieve en duurzame ontwikkeling’ komt Ariel met Ariel Excel Gel.

Daarmee krijg je ‘een zuiver schone was vanaf slechts 15 °C zonder concessie te doen aan een smetteloos resultaat’. Mensen die eerder op 60 °C wasten kunnen daarmee tot 76 procent energiebesparing boeken.

De inschatting is dat 60 procent van de Nederlandse huishoudens een katoenprogramma op 15 °C of op koud kan wassen. Na de introductie van ‘Ariel Draai naar 30’ van vorig jaar zegt inmiddels 52 procent van de Nederlanders te wassen op 30 °C, zegt Procter&Gamble, de fabrikant van Ariel.

Ariel Excel Gel ligt vanaf begin mei in de winkels. We horen er vast nog veel meer over...

Reacties op dit artikel (10)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Erik van Erne

(5 jaar geleden)

Waarom dit nieuwe wasmiddel nou specifiek iets voor mannen is, is mij in het geheel niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat Ariel na de Tikkie Terug campagne van vorig jaar opnieuw een oproep doet om de knop op uw wasmachine nog een Tikkie Terug te zetten. Naar 15 graden. Ja, u leest het goed: koud wassen is de toekomst. [url=http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=7167]Daar zit nog wel een probleempje aan vast. [/url]

Mooi toch? Het wachten is op de volgende stap. Wassen zonder wasmachine of wassen bij nog lagere temperaturen. Mannen komen vast en zeker in actie als wassen in een inloopkoelkast het meest optimale resultaat gaat opleveren.

Overigens blijkt uit een eerste praktijktest dat de was die ik er mee heb gedaan bijzonder goed schoon is. We testen nog even door met de ontvangen flacons.

Avatar

Theo van Vugt

(5 jaar geleden)

We hebben het in TVM ook al gesignaleerd. In TVM11 van 2007 hadden we het verhaal Hoe te scoren met je onderzoek? Van Robert Heeg:

Hij schreef ook een kader:

ZO HAAL JE MET JE ONDERZOEK DE MEDIA

1. Kies onderwerpen die ‘leven onder de mensen’, zoals gezondheid, de portemonnee of voetbal.

2. Zorg dat het onderzoek gedegen is uitgevoerd. Goede mediaredacties prikken door slecht vermomde marketingacties heen en zullen een volgende keer een bericht van deze afzender direct deleten.

3. Een onderzoek moet mensen aan het denken zetten, verrassen, of een trend signaleren.

4. Haak in op de actualiteit; oliebollenonderzoek rond Oud & Nieuw scoort altijd.

5. Laat relevant onderzoek nog wel naar media en doelgroep ‘vertalen’ door een communicatiespecialist.

En zo niet…

1. Verdraai nooit de feiten, want je valt een keer door de mand.

2. Voer niet je eigen onderzoek uit, maar laat het doen door mensen die ervoor hebben doorgeleerd. Snelle polletjes op de eigen website zijn volstrekt ongecontroleerde steekproeven, en worden nooit serieus genomen door de media.

3. Leg geen al te duidelijke link tussen de onderzoeksresultaten en je bedrijf. Het onderzoek moet los van je product of dienst nieuwswaarde hebben.

Avatar

Gyurka Jansen

(5 jaar geleden)

Ah, dankjewel, mooi artikel van de VK. (Al betekent dat dat ik het mijne dat ik vandaag wilde neerzetten wat 'moet' gaan aanpassen.) Ik ben dus in ieder geval niet de enige die zijn vraagtekens heeft bij dit soort onderzoek.

Avatar

Theo van Vugt

(5 jaar geleden)

Vandaag in Volkskrant over dit soort PR-onderzoek:

Media worden bedolven onder onbenullige onderzoeken. Waarom? ‘Een artikel wordt beter gelezen dan reclame.’

Een golf van onderzoekjes door fabrikanten en brancheorganisaties teisterde de afgelopen maanden nieuwsredacties, opdat ze de krant zouden kunnen halen. Een kleine greep: de man doet zijn grote boodschap overal, de vrouw vooral thuis. Volgens het Nationale Tandenpoetsonderzoek vindt 69 procent een goed gebit sexy.

De Nederlander heeft vorig jaar 200 gram minder vis gegeten. De Hollandse pot is populair bij de Nederlander: stamppot geldt als hét poldervoedsel bij uitstek.

3 procent van de Nederlanders heeft weleens seks op het toilet, 4 procent van de mannen houdt op het toilet via zijn gsm Hyves en Facebook bij.

Wat moet de lezer ermee?

Carlo Stokx, directeur van onderzoeksbureau Synovate: ‘Het is een vrij goedkope manier om in de publiciteit te komen. Een artikel wordt beter gelezen dan reclame.’

Pieter Paul Verheggen, voorzitter van de Markt Onderzoek Associatie (MOA), geeft een aanvullende verklaring voor de onderzoeksplaag: ‘Beleidsmakers en burgers hebben behoefte aan onderbouwing van hun gevoelens en willen niet alleen op hun onderbuik afgaan.’

Zijn bezwaar is dat het kaf niet van het koren wordt gescheiden - en hij onderneemt actie. ‘Wij gaan een Onderzoeksombudsman instellen die klachten van burgers onderzoekt tegen ondeugdelijke enquêtes door bureaus en media.’

Als de Onderzoeksombudsman in het geweer komt, is het leed al geschied. De MOA wil ook dat degenen die beslissen of iets nieuws wordt, beter gaan filteren. Daarom geeft de organisatie later dit jaar een cursus aan journalisten om onderzoeksmateriaal te leren wegen.

Frank van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg: ‘Vaak is het geen wetenschappelijk onderzoek, maar peilingen waarin extra vragen meelopen. Dat levert dan leuke feitjes op. Het zegt iets over infantilisering van de samenleving. Maar een krant die daarmee is gevuld, daar baal je wel van.’

Het Nationale Tandenpoets-onderzoek en het Groot Glorix Toilet Onderzoek werden verricht door het bureau MetrixLab. De onderzoeken hebben gescoord, maar dat maakt weinig los bij Jan Vessies en Jolanda Luiendijk van MetrixLab: ‘Het maakt ons helemaal niets uit. Als de opdrachtgever er blij mee is, vinden we dat goed.’

Bestaat de mogelijkheid dat de consument dit soort onderzoek zat wordt? Marcel Maassen van TNS-NIPO: ‘Bestaat de kans dat de journalist dergelijke onderzoekjes zat wordt? Een deel van dit soort onderzoek wordt gedaan om media te halen. Als dat niet of veel minder gebeurt, loopt de bereidheid van organisaties en bedrijven ook af dit te onderzoeken.’

Avatar

Jeroen -

(5 jaar geleden)

Ow sorry Gyurka :-)

In het artikel gaat het iig wel over vrouwen.....

Avatar

Gyurka Jansen

(5 jaar geleden)

Hoezo, 2 vrouwen en 1 man, met jou erbij 2 mannen, Jeroen.

Avatar

Jeroen -

(5 jaar geleden)

Hahaha. Grappig dat direct vrouwen dit gesprek oppakken. Mannen houden zich dus toch nog niet echt bezig met de was.

Maar over de marketing. Lijkt me een beetje een omweg om deze PR te creeeren: "Wassen leukste klus in huishouden" en dan met een schoner wasmiddel te komen. Zou dan de kop niet iets moeten zijn als "Warm wassen grootste energieverslinder" oid?. Dan biedt het product dus daadwerkelijk een oplossing voor de gecommuniceerde (gecreeerde) situatie. Daarmee creeer je dus relevantie voor je product. Daar zit nu toch wel een gat (denk ik).

Avatar

Kaska K.

(5 jaar geleden)

Dat strijken op 3 staat zeg! Oef. Bij wie kan ik mijn strijk brengen? :)

Avatar

Gyurka Jansen

(5 jaar geleden)

Ja, wassen is natuurlijk ook wel het "leukste" omdat je het eigenlijke wassen niet (meer) zelf hoeft te doen. (Alleen bij tere kleding, wellicht.) Alleen bij "de was doen" hoort ook strijken, dat is toch weer een stuk minder aangenaam, maarja dat is hier stiekum een aparte categorie. ;)

Maar welk een mooi toeval dat men nu wel mooi dat wassen nog aangenamer kan maken met een nieuw Wasmiddel. Wie had dat gedacht!

Avatar

Berber Hoekstra

(5 jaar geleden)

Ja Top natuurlijk. We willen toch allemaal energie besparen en op koud water wassen? Ook ik schaar me bij de 50% van de vrouwen die wassen de 'leukste' klus vindt. Leuk is niet het goede woord: ik denk meer aan 'minst vervelende klus'. Zat boodschappen doen niet in het lijstje? Dat vind ik ook nog wel aardig om te doen. En afwassen...maar dat doen ze in NL tegenwoordig niet meer (in Mexico waar ik woon is aan vaatwassser nog een ongebruikelijke luxe).

Gerelateerde items Procter&gamble Ariel Ariel Excel Gel