Top-10 marketing blunders

Redactie Adfo Groep, redactie | 2 januari 2006, 6:46

Columnist Constantine von Hoffman zet in CMO Magazine op vermakelijke wijze de tien grootste marketingblunders van 2005 op een rijtje. President Bush, Dell en Coca-Cola voeren de lijst aan; niet de geringste merken.

Van Hoffman spreekt over zelfbevlekking en de slechtste promotor van jezelf, die je vaak zelf bent. Terecht, het is verbazingwekkend hoe mensen in hun eigen vlees kunnen snijden. Maar doen we dat allemaal niet bij tijd en wijle?

De slachtoffer van de zelf toegebracht wonden zet Van Hoffman mooi op een rij. Het is Amerikaans georiënteerd en het zou aardig zijn als Molblog in 2006 eens wat flops ging verzamelen. Naast de 'tops' uiteraard, we houden het positief.

De blunders van Bush zijn ook hier redelijk bekend, de grootste uiteraard die met de overstromingen in New Orleans, maar in verband met internet was zijn actie tegen de prachtsite The Onion voor mij de ergste.

Op nummer 2 een webloggeval, dat van Jeff Jarvis, met de prachtige titel BuzzMachine/. Met een sneeuwballetje begon de negatieve publiciteit over het jokkende Dell. De rest is geschiedenis, maar niet voor het imago van Dell. Dat komt er nooit meer vanaf.

Dat Coca-Cola miskleunde met Coke Zero hadden Nederlandse marketeers met hun Buckler-ervaringen de suikerwaterfabrikant wel kunnen vertellen. Youp hoefde zaterdag alleen maar een hint te geven iedereen wist weer waar het over ging.

En het gelazer dat Ford over zichzelf afriep met de huichelachtige houding ten opzichte van homo's en lesbo's krijgt nog eens een flinke schop na van Hoffman. En terecht.

Over de auteur

Redactie Adfo Groep

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten