door Alef de Jong, blogger | 23 maart 2006, 9:16 in

Namen van boekenwinkels

Namen voor boekenwinkels. Deze maand zijn twee boekenwinkels van naam veranderd. De keten Plantage gaat verder als Plantage Books & More. Dit is een belevingswinkel met de naam 'Republiek der Letteren' en is verdeeld in drie onderdelen: de impulsieve zone, de destination zone en de internetshop. Opmerkelijk is dat de nieuwe merknaam Republiek der Letteren veel lijkt op de boekenrubriek in Vrij Nederland.

Kari-Anne schreef eerder al over de naamsverandering van de boekhandels van Boekhandels Groep Nederland (BGN). Het huidige handelsmerk *) wordt vervangen door de sexy naam 'selexyz'. Maar dit is niet alleen een naamsverandering.

Merkenstrategie
Met de komst van Selexyz past BGN niet alleen de naam aan maar ook de merkstructuur. Voorheen was de naam van de vestiging bepalend voor de consument. *) was de descripter om aan te geven dat de winkel onderdeel uit maakt van een grote groep. Met de introductie van de nieuwe naam verdwijnt de naam van de winkel naar de achtergrond en wordt de groepsnaam belangrijker. Alles wordt nu in onderkast geschreven. De winkel in Den Haag wordt dus selexyz verwijs.

De nieuwe strategie van BGN past helemaal in het tijdsbeeld. Unilever, Fortis, ABN AMRO en Menzis doen immers hetzelfde. Directeur Matthijs van der Lely geeft dit ook aan als reden "Met de toevoeging Selexyz stralen we één bedrijf uit en zijn we op internet zichtbaarder. Een steeds groter deel van de verkoop verplaatst zich naar het net".

Merknaam
Dan even over de naam Selexyz. Een opvallende naam. Daar kan je niet omheen. Volgens de directeur Matthijs van der Lely is lang nagedacht over de naam en de naam staat voor een winkel met een rijkdom aan geselecteerde boeken. Hoe komt men aan deze naam?

Selexyz is een samengestelde naam waarvan de verschillende onderdelen uit te leggen zijn. Lex (wet), lexis (vocabulaire), xyz (3 dimensies van ruimte), se (prefix), selexis (verzameling van het geschrevene). Selexyz heeft 'meerdere dimensies' en de XYZ zijn indicatoren om een ruimte te definiëren of de afmeting van een object te meten. En Selexyz tijd is de laatste dimensie: een boek lezen vergt aandacht en kost tijd.

Laten we eerlijk zijn, voor de consument is het gewoon een fantasienaam en dan zijn er wel namen te bedenken die makkelijker te spellen zijn. Volgens het zoontje van de baas moeten wij het als volgt spellen: su-leks-iz.
Opvallen, onderscheidend en sexy is de naam daarentegen zeker.

Reacties op dit artikel (5)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

(1 augustus 2006, 17:26)

De boekhandel hier op de campus (Nijmegen) is net gerestyled met het nieuwe selexyz-logo. WAT een fenomenale mislukking is dat zeg. De naam doet vermoeden dat het hier om, pakm beet, een b2b dienstverlener op het gebied van sanitiar gaat, of anders een cateraar (sodexho?). Het logo (een groene slang op witte achtergrond) associeert met een apotheek, en het lettertype oogt niet prettiger dan arial (je weet wel, die font die het zo goed doet in spreadsheets). Al met al amateuristisch.

Avatar

Wouter van der Land

(23 maart 2006, 17:23)

@mike De achtergrond stond er hier toch gewoon bij? Dan mag je er, volgens je eigen criterium, dus kritiek op hebben. Of de naam succesvol zal zijn hangt van meer factoren af dan dat hij door Globrands verzonnen is, lijkt me, al vind ik het woord 'deelblokjes' voor diepvriesspinazie, wat kennelijk uit jullie koker komt, erg mooi bedacht. Maar voor het (ver)kopen van boeken op internet gaat het uiteindelijk toch om het aanbod en de dienstverlening/interactie. Als amazon.com voortaan selexyz.nl zou heten zou ik er nog steeds graag komen.

Avatar

Michael Dijkstra Taurel

(23 maart 2006, 15:14)
http://www.globrands.com

Dank voor je commentaar Alef. Leuk dat mensen altijd wel wat over namen denken te kunnen zeggen zonder dat ze weten wat de achtergrond is. Selexyz is in ieder geval nu al spraakmakend en net als die vele andere bekende merknamen die door Globrands zijn ontwikkeld zal ook deze weer succesvol worden. Groet en succes, Mike

Avatar

Alef de Jong

(23 maart 2006, 13:37)
http://www.wunder.nl

Ik ben wel benieuwd wie ze hier bij gevraagd hebben. Kan me idd haast niet voorstellen dat het een naamgevingsbureau is geweest. Zoals wouter ook al aangeeft is niet een naam die makkelijk mond op mond over te dragen is ('Suleksis'). Helemaal raar als je hoort dat de directie de naam heeft gekozen om online beter aanwezig te zijn. Als je dat wilt moet je een naam hebben die Once heard never forgotten is en die je maar op 1 manier kunt schrijven.
Anders krijg je van die reclame sportjes zoals die van Meeus, met Guus Meeuwis.

Avatar

Wouter van der Land

(23 maart 2006, 12:00)

Er is misschien lang over de naam nagedacht, maar niet goed over nagedacht. Hoe gebruik je hem in een radiocommercial? Bij die uitleg van die naam had ik het presenterende designbureau het raam uitgegooid: 'een boek lezen vergt aandacht en kost tijd'. Ja, net als autorijden, punniken, hardlopen, werken en wat we verder doen om de dag door te komen.
-----