Mensen & Carrière

Pieter Zwart (Coolblue) over leiderschap

Roderick Mirande, redactie | 17 maart 2017, 11:01

‘Soms ruik ik bij ons een klein beetje politiek. Dat kan ik dan heel moeilijk verteren.’

Pieter Zwart, oprichter en eindbaas van Coolblue, is genomineerd voor de titel van Marketeer of the Year 2017. Wat betekent leiderschap voor hem? 

Als je Pieter Zwart vraagt naar zijn ‘gedroomde leider’, iemand die hij wellicht bewondert, is het lang stil. Na lang nadenken zegt hij: ‘Het is misschien een dooddoener, maar het gaat erom dat je complexe problemen simpel maakt, geen wollige taal gebruikt en dat je mensen in beweging kunt krijgen, in hun kracht zet. Dan weten mensen wat er van ze verwacht wordt.’

Dus je gaat geen naam noemen?

‘Er zijn talloze mensen voor wie ik diep respect heb, mensen die in hun deelgebied goed zijn, die bijvoorbeeld goed kunnen modelleren, vaardig zijn met taal, mensen kunnen binden, dingen kunnen zien, signaleren. En mensen die de strijd aangaan, die niet mijdend zijn, dat heb je soms ook nodig om de dingen simpel te krijgen. Daar is lef en energie voor nodig. Tegelijkertijd is dat ook iets wat nodig is om in sommige bedrijven carrière te maken. Dan krijg je van die politieke dieren… tja… maar als je dingen simpel maakt, heb je vooral de eerste dingen nodig om boven te komen drijven.’

Met die politieke dieren, daar heb je niet zoveel mee op?

‘Nee, dat vind ik ingewikkeld. Soms ruik ik bij ons een klein beetje politiek. Dat kan ik dan heel moeilijk verteren.’

Waar tref je dat dan aan?

‘Uiteindelijk op die plekken die we niet simpel genoeg hebben gemaakt. Als mensen niet lekker in hun kracht staan.’

Vind je het prettig om dingen soms ook hard te spelen?

‘Hard niet, wel open, eerlijk en direct. Directheid waardeer ik en wel twee kanten op. Het is de essentie van feedback vragen, van NPS. En dat meten wij continu.’

Dat vergt ook het vermogen om kritiek te accepteren.

‘En ook om te doseren. Dat is best lastig. Het is belangrijk om de dingen aardig te zeggen. “Waarschijnlijk vonden anderen het wel een goed idee want je hebt het heus niet zomaar gedaan.”’

In de april-editie van Tijdschrift voor Marketing wordt dieper ingegaan op het thema ‘leiderschap’.

We maken de winnaar van Marketeer of the Year 2017 op 30 maart bekend, tijdens de . Naast Pieter Zwart zijn Jeroen Hubert (Ikea ) en Thecla Schaeffer (G-Star) genomineerd. We verwachten zo’n 400 marketeers in de zaal. Wil je er ook bij zijn? Er zijn nog een paar

Channels: Mensen & Carrière

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

John Derringer

(20 maart 2017, 11:24)

Ook ik maak het graag simpel. Het gekke is dat dat vaak niet herkend wordt, eerder ontkent: ja, maar zo simpel kan het niet zijn. Dat is het natuurlijk wel, maar ja, men denkt dat men betaald wordt om zijn/haar intelligentie. Een beetje vergelijkbaar met het 'nieuwe bezems vegen schoon'-verschijnsel: zonder na te denken en zonder eerst respect te hebben voor de redenen waardoor de actuele situatie zo is, meteen aan het veranderen slaan. Een gevolg van het feit dat de hoge opleidingen door zoveel mensen met succes doorlopen kunnen worden. Te gemakkelijk, dus. Je komt dan ook nog maar weinig academici tegen die ook iets meteen praktisch bruikbaars te berde brengen. Al gauw met politiek bezig (met zichzelf dus), niet met het proces en de doelstellingen van de organisatie. Maar ik hou vol. KISS!

Gerelateerde items Marketeer Of The Year Pieter Zwart Leiderschap

Meer in channel Mensen & Carrière

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers