Merk & Strategie

Neemt Peugeot ook de reputatie van Opel over?

Kevin Lamers, blogger | 13 maart 2017, 16:02

BuzzUpdate #2: wekelijkse nieuwsanalyse aan de hand van (sociale) mediadata. Deze week: Opel, Peugeot en Citroën en de grootste overname binnen de automotive in tijden.

Welke insights haal je uit (sociale) mediadata? Om communicatie- en marketingprofessionals handvatten te geven, analyseert Buzzcapture elke week merken die groots in het nieuws waren. Hoe werd het nieuws besproken door Nederlanders en wat doet een nieuwsitem bijvoorbeeld met de reputatie van een merk? Deze week in het nieuws: de overname van Opel door Peugeot.

PSA (het moederbedrijf van Peugeot en Citroën) verwelkomt Opel en het Vauxhall-merk. De overname gaat gepaard met een bedrag van 2,2 miljard euro. Met de deal is PSA nu de op één na grootste autoproducent van Europa. PSA heeft met de overname van Opel / Vauxhall de Renault-Nissan combinatie van de nummer twee-plek verstoten.

Enkel de enorme Duitse Volkswagen Groep is nog groter dan PSA en blijft de onbetwiste nummer één in Europa.

Hoogste stijging in 2017

Wanneer we onderzoeken hoe vaak de merken genoemd zijn in 2017, zien we direct dat alle automerken betrokken bij de deal nog niet eerder dit jaar zoveel op één dag werden genoemd. Opel werd so far in 2017 het meeste genoemd van de drie merken.  Hoe zat dit de afgelopen jaren met de online zichtbaarheid van de merken?

 

Hoe zit het met het online marktaandeel?

Uit blijkt dat zowel Peugeot, Opel als Citroën minder vaak genoemd worden dan bijvoorbeeld een Renault of Volkswagen in de Nederlandse markt. Sterker nog: ze wisten in 2016 alle drie geen top tien notering te behalen gebaseerd op het online marktaandeel. Het online marktaandeel bestaat uit aantal berichten over de merken op sociale media (Twitter, Facebook, Instagram, YouTube), fora, blogs, nieuws sites en andere online platformen.

Opvallend is dat de online conversatie per automerk veel groter is over het Opel, dan over Peugeot en Citroen de afgelopen twee jaar. Bovenstaande grafiek laat zien dat vanaf 1 januari 2015 tot en met nu Opel het meest besproken merk van de drie is. Qua online aanwezigheid nemen twee kleinere merken dus een grotere speler over.

Overname Opel door Peugeot draait om één ding: technologie

Uit de data van Buzzcapture blijkt dat de conversatie over duurzaamheid en elektrisch rijden al een aantal jaar toe blijft nemen. Sterker nog: elektrisch rijden is populairder dan ooit, als we kijken naar socialemediadata.

 

General Motors (het moederbedrijf van Opel / Vauxhall) heeft veel geïnvesteerd in de elektrische modellen Ampera-e / Chevy Bolt. Veel blogs en nieuwssites suggereren dat de overname daarom ook te maken heeft met de overname van technologie. Zo stelt de redactie van : “Uiteindelijk gaat deze deal over technologie: elektrisch rijden. Daar lopen de Fransen (PSA red.) hopeloos achter.”

PSA zou namelijk sterk achter lopen in de ontwikkeling van duurzaam rijden – zo blijkt ook uit het aantal online berichten over duurzame ontwikkelingen (elektrisch rijden etc.) in combinatie met de merken. Opnieuw wint Opel in het online marktaandeel in combinatie met duurzaamheid (41 procent ) van Peugeot (31 procent ) en Citroën (28 procent ). 

Duurzame auto van Opel onwijs populair online

PSA, dat jarenlang alle pijlen op diesel had gericht, staat vooralsnog met lege handen in de opkomende elektrische markt. Met de overname van Opel heeft het merk nu een groot positief marktaandeel met de Opel Ampera-e. De Ampera-e wordt dit jaar gelanceerd in Europa, maar online blijkt de vraag naar de auto al enorm, zo blijkt uit data van Buzzcapture. In de uitingen wordt Opel steeds vaker gelinkt aan Renault, die met Zoe ook inzet op elektrisch rijden.

Zo ook de grootste leasemaatschappij ter wereld dit jaar: “LeasePlan verwacht dat in 2017 vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai IONIQ Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het goed zullen doen onder leaserijders.”

Op fora wordt ook veel gediscussieerd over de lancering. Renault delft ook het onderspit van Opel op veel fronten, zo blijkt uit de data. Zo wordt : “Als straks de Opel Ampera-e er is met nog meer bereik en betere prestaties, dan vraag ik me af wie de Zoe (Renalt Zoe, KL.) nog gaat kopen. Of de prijs moet drastisch naar beneden.”

We komen terug op de beginvraag: “Een slimme zet van Peugeot / Citroën om Opel over te nemen?” Op het gebied van reputatie en kansen in de markt stellen wij van wel.

Foto: Wikimedia

Channels: Merk & Strategie
Tags: Buzzcapture

Over de auteur

Kevin Lamers
Kevin Lamers is head of content bij reputatiemanagementbureau Buzzcapture. Lees meer over Kevin Lamers

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Buzzcapture

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners