Merk & Strategie

Nederlanders en Belgen kopen meer online in aanloop naar feestdagen

Redactie | 27 oktober 2016, 16:57

Naar verwachting 13 procent meer dan vorig jaar.

De online december-aankopen groeien in Nederland naar verwachting met 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Hiermee komt de totale online besteding voor de aankomende feestdagen naar schatting uit op 5,1 miljard euro. Dit blijkt uit het recente Adobe Digital Insights (ADI) onderzoek.

De grootste piek in online omzet, 117 miljoen euro, wordt verwacht op 12 december.

In België wordt een online omzetgroei van 12 procent verwacht vergeleken met 2015. De totale online besteding in België voor de aankomende feestdagen komt hiermee uit op 2,9 miljard euro. De eerste piek in bestedingen wordt verwacht op Black Friday (25 november), waarna het aantal online aankopen geleidelijk zal stijgen, aldus de onderzoekers.

De grootste piek wordt net als in Nederland verwacht op 12 december.

In totaal stijgen de online bestedingen voor de feestdagen in de dertien landen die zijn meegenomen in het onderzoek met 14,3 miljard euro.

Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen de minst grote fluctuaties  in online aankopen in deze periode. Tijdens het grootste piekmoment wordt er 1,7 keer meer uitgegeven dan op een gemiddelde dag.

In België wordt er op de piekdag, 12 december, naar verwachting twee keer zoveel online gekocht dan op een gemiddelde dag. Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk  wordt er tijdens Black Friday naar verwachting 3,2 keer zoveel online besteed.

Koopjesjacht en gemak
Aanbiedingen blijven nog altijd de belangrijkste aanleiding voor consumenten om online aankopen te doen, maar gemak wordt steeds belangrijker. Vooral in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Singapore kiezen steeds meer consumenten voor online winkelen om te voorkomen dat ze in de rij moeten staan in de winkel.

Opvallend is wel dat de afgelopen vier jaar de verkoop tijdens Black Friday bijna twee keer zo hard is gegroeid dan op Cyber Monday (+126 procent). Maandag is in Europa de meest populaire dag om online te winkelen, maar in november en december stijgt het aantal online aankopen in het weekend met 7 procent.

Mobiel in opkomst
Het doen van aankopen via smartphone of tablet heeft een steeds groter aandeel in de online bestedingen voor de december feestdagen. Smartphones zijn in Nederland in deze periode goed voor 16 procent van de omzet en tablets vertegenwoordigen 10 procent van de omzet. Opvallend is dat consumenten vaker hun smartphone gebruiken om producten te zoeken dan op de tablet (respectievelijk 35 procent en 13 procent).

In België worden er aanzienlijk minder aankopen gedaan met behulp van smartphone (6 procent) en tablet (6 procent). Ook wordt er in vergelijking met Nederland minder gezocht naar producten via smartphone (17 procent) of tablet (10 procent).

De Adobe Digital Insights Shopping Predictions is een jaarlijks terugkerend onderzoek. Dankzij de reikwijdte van de data is Adobe er naar eigen zeggen in voorgaande jaren in geslaagd om de consumentenbestedingen met een marge van twee procent nauwkeurig te voorspellen.

Beeld: Pixabay

Channels: Merk & Strategie

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Gustavo Woltmann

(23 november 2016, 15:30)
Dringend tijd dus voor de marketeers om de hulpsinten en pieten naar onze websites te lokken :-)
Goede tip om ook voor een goed werkende mobiele site te zorgen.

Gerelateerde items Black Friday December E-Commerce

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers