Hoe schizofreen is Nederland?

Julian Stevense, blogger | 14 maart 2017, 12:24

De column van Julian Stevense.

Het merk Nederland is divers en complex. Misschien is dit een rechtstreeks gevolg van onze geschiedenis. Ons volkslied spreekt over Duitsen bloed, het eren van den Koning van Hispanje en een Prinse van (het Zuid-Franse) Oranje. Kortom, er zit bar weinig Nederlands in het Nederlandse volkslied. Dan kun je beter naar ‘15 miljoen mensen’ van Fluitsma & van Tijn luisteren of ‘Het land van’ van Lange Frans & Baas B. Beide vertellen je namelijk veel beter waar Nederland voor staat.

Calvinistische trekjes

Een groot deel van de doelgroep heeft helaas nog altijd Calvinistische trekjes, waardoor het simpelweg ‘not done’ is om uitgesproken trots te zijn op het merk Nederland. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En ga vooral niet zeggen dat we ergens goed in zijn, dat is namelijk arrogant. Tenzij het Nederlands elftal goed speelt, want dan kleurt heel Nederland oranje. Toch is Nederland goed in een heleboel dingen.

Als je kijkt naar de diverse internationale ‘rankings’, dan doet Nederland het zelfs meer dan goed. Of het nu gaat om leefomgeving, tolerantie, cultuur, gelijke kansen of economische welvaart, Nederland staat altijd hoog in de lijst.

VOC

Volgens Het FD stond Nederland in 2016 zelfs op de tweede plaats in de ‘ranglijst der ranglijsten’. Wist je trouwens dat de Nederlandse VOC, op basis van inflatiecorrectie, vele malen meer waard is dan Microsoft, Apple, IBM, Google en Shell tezamen? Over een ijzersterk merk gesproken.

Engels praten tegen expats

Het merk Nederland blijft echter divers en complex. We hebben ons rood, wit en blauw, maar zijn trotser op ons oranje. We houden van Holland, maar zijn Nederlander. We willen dat immigranten onze taal leren spreken, maar spreken tegen expats liever Engels. En ook de komende verkiezingen zullen het niet eenvoudiger maken. Elke politieke partij heeft namelijk voor haar eigen invulling van het merk Nederland gekozen. Een merk dat voor iedereen beschikbaar moet zijn of juist exclusief moet worden. Een merk voor een sterke doelgroep of juist voor de meest zwakke. Een merk voor het gezin of juist voor senioren. Hoe divers kun je het maken?

Flexibel

Of is deze diversiteit juist onze kracht? Is dit de kern van het merk Nederland? Het feit dat we zo flexibel zijn en open staan voor andere meningen? Misschien moeten we juist eenduidig zijn in onze diversiteit. Kiezen voor deze ene term die alles in zich meedraagt waar het merk voor staat. Dat heeft ons tenslotte al op de tweede plaats gezet van de ranglijst der ranglijsten. En dat is voor een doelgroep met Calvinistische trekjes al ‘goed genoeg’.

Volg ons


Whitepapers