Marketing Technology

Fragmentatie binnen bedrijven grootste valkuil bij toepassing big data analytics

Elsbeth Eilander, redactie | 11 oktober 2016, 6:00

Zo concludeert MIcompany na 10-jarige lustrumconferentie. Een kort verslag.

Maandag 10 oktober vierde data analyticsbureau MIcompany haar 10-jarig bestaan met de conferentie State of the Data. Tijdens dit evenement werden met vijftien bekende bedrijven, vier hoogleraren en ruim tweehonderd bezoekers perspectieven gedeeld over de bijdrage, impact en succesfactoren van big data analytics voor grote organisaties.

Onder de bedrijven bevonden zich zowel blue chipcompanies zoals ABN AMRO Bank, KPN en de NS, als bedrijven die ontstaan zijn in de nieuwe economie zoals Booking.com, bol.com en Naspers.

Gecoördineerde aanpak cruciaal
De conclusie tijdens de conferentie was duidelijk: om duurzame ‘bottom line impact’ met Big Data Analytics te boeken, is een gecoördineerde aanpak binnen bedrijven cruciaal.

Een aanpak waarbij modellen, metrics en vaardigheden op basis van Big Data Analytics gemeenschappelijk worden ontwikkeld voor verschillende functies, business units en zelfs landen.

Onder andere Aegon, bol.com, Booking.com, Naspers en Knab presenteerden een big data analytics-case.

Bouwen aan competentie
Hiek van der Scheer, International Head of Data Analytics bij Aegon, lichtte toe hoe het bedrijf haar data scientists uit 10 landen met MIcompany opleidt en zo een wereldwijde competentie bouwt.

Jens Leendert Waaijers, directeur shopping experience bij bol.com, gaf tijdens de conferentie zijn perspectief op het ontwikkelen van data analyticsvaardigheden bij managers naast analisten: bol.com trainde in samenwerking met MIcompany het afgelopen jaar meer dan 100 teamleden vanuit 18 business teams.

Voorspelmodel
Erik Benson, head of customer service bij Booking.com, lichtte toe hoe Booking.com op basis van big data een zeer nauwkeurig voorspelmodel ontwikkelde om de meer dan één miljoen klantvragen in 43 talen te beantwoorden in haar callcenters.

Frits Drost, chief commercial officer bij Knab, liet zien hoe de bank één gedeeld beeld op de waardeontwikkeling van en voor klanten ontwikkelde. Dit beeld wordt binnen Knab gedeeld binnen verschillende functies, waaronder: finance, marketing, sales, service en de directie. Tijdschrift voor MArketing publiceerde eerder (premium content).

Tenslotte schetste Dobo Radichkov, senior director of global BI & CLM bij Naspers, hoe de OLX Group van Naspers één raamwerk voor besturing ontwierp, en dit binnen drie maanden vertaalde naar een big data omgeving waarmee 40 landen worden aangestuurd.

Tot voor kort gebeurde dit op basis van ruim 1500 verschillende dasboards.

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items big data analytics Aegon Knab

Meer in channel Marketing Technology

Volg ons


Van onze partners

Whitepapers