Merk & Strategie

Foodora gaat met eten de lucht in

Redactie | 9 januari 2017, 17:10

Je kunt er lacherig over doen, maar over tien jaar lachen marketeers wellicht om dit artikel en zijn drones de gewoonste zaak van de wereld.

Tekst: Jaap Bartelds

Bezorgdienst Foodora brengt gerechten van aangesloten restaurants rond per fiets. In de toekomst willen ze dat ook per drone gaan doen, want dat is sneller, efficiënter en minder mensen hoeven zich in het zweet te trappen. Maar hoe realistisch is zoiets?

Daar ging-ie, de lucht in met een portie nachos van 600 gram. Tijdens een event half november waar vertegenwoordigers van dertig topretailmerken samenkwamen om te praten over de invloed van technologische ontwikkelingen op maaltijdbezorging, demonstreerde bezorgdienst Foodora in samenwerking met het Australische innovatiebedrijf IE Digital de bezorging van maaltijden per drone.

Geslaagde missie

De geslaagde missie, de drone landde veilig 250 meter verderop en de nacho’s waren nog heel, smaakte naar meer.

Vincent Hosman countrymanager bij Foodora, voorziet dat drones in de toekomst wellicht interessant kunnen zijn voor de bezorgdienst.

‘We zien Foodora als een innovatief merk. Mensen die bij ons bestellen, kunnen via de app in realtime volgen waar de fietser zich begeeft. Het is onderdeel van de gebruikerservaring. Een drone past prima bij het DNA van Foodora, dus is het logisch dat we hiermee verder willen’, verwacht Bosman. Het pionieren zal vooral plaatsvinden op het hoofdkantoor in Duitsland, waar ook innovatie en productontwikkeling zijn ondergebracht. ‘Die eerste test is succesvol gebleken, al ging het om een kleine afstand met een gering gewicht.’

Foodora is in oktober 2014 gelanceerd in Duitsland. De on demand bezorgservice bezorgt gerechten van restaurants in inmiddels 10 landen en 50 verschillende steden. De dienst is sinds 2015 actief in Amsterdam en inmiddels ook in zes andere Nederlandse steden. In tegenstelling tot Thuisbezorgd.nl maakt Foodora gebruik van eigen bezorgers, die zich niet per scooter maar op de fiets verplaatsen. Daarbij boren ze net als Deliveroo een nieuwe markt aan met restaurants die doorgaans geen eten bezorgen. Vincent Hosman: ‘Bij Foodora draait het om curatie. Niet ieder restaurant past op ons platform. Het eten is van goede kwaliteit en op een nette manier verpakt. En waar je bij andere bezorgdiensten op zondag soms wel anderhalf uur moet wachten, bezorgt Foodora binnen een half uur.’

 

Mag het?

Leuk dat het kan, maar mag het ook? De regelgeving omtrent het zakelijk gebruik van drones is uiterst streng. Allereerst is er een trits aan vergunningen nodig, waaronder een ‘vliegbewijs RPA-L’, oftewel een remote pilot license voor de bestuurder. Die moet naar een vliegschool zijn geweest met de modules Theorie en Praktijk.

De website van de Inspectie Leefomgeving en Transport, waarop al deze vergunningsregels zijn te vinden, doet welhaast Kafkaësk aan. Naast vergunningen zijn er ook regels over waar een drone mag vliegen. U raadt het al: lang niet overal. Sowieso niet in de buurt van vliegvelden, niet hoger dan 120 meter en, niet onbelangrijk, niet in het donker.

Met andere woorden: een drone inzetten voor voedselvoorzieningen is leuk in landen met hongertekorten in afgelegen gebieden.

Desondanks kan proberen nooit kwaad. Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die een poging deden om met drones te werken. Zo is het al jaren de ‘natte dro(om/n)e’ van Amazon om een premium systeem op te zetten met bezorging via de lucht. Al in 2013 kondigde ceo Jeff Bezos aan dat Amazon per drone ging bezorgen.

Keurig op het gazon

Op 14 december was het eindelijk zover: een Prime Air Delivery zweefde over de Engelse countryside met een pakje van ongeveer 2,5 kilo naar een klant. Drie kilometer en dertien minuten later landde de drone keurig op het gazon van die klant.

Amazon wil dit echt heel graag: alleen al in 2015 spendeerde het bedrijf meer dan 10 miljoen dollar aan lobbykosten in Washington. Eerder dit jaar schreef Fortune.com een verhaal over dat Amazon ook in Nederland met drones wilde gaan testen. Het financiële magazine had hier zijn bedenkingen bij en niet alleen vanwege de strenge regelgeving. Het idee dat in ons land zeearenden worden getraind om ongehoorzame drones uit de lucht te pikken, vonden ze een tikje vreemd.

Pizzeria in Whangaparaoa

Intussen is er een bedrijfje opgericht met de naam Flirtey, dat van dronebezorging zijn werk wil gaan maken. Er is een deal met Domino’s Pizza getekend, wat de laatste behoorlijk wat publiciteit heeft opgeleverd. Vooralsnog opereren ze vanuit Nieuw-Zeeland en kunnen ze alleen bezorgen in een straal van 1,5 kilometer rond de pizzeria in Whangaparaoa, maar het is een begin: vanaf de start in oktober tot en met eind november zijn er al vier pizza’s bezorgd.

Dan is er nog de geldkwestie. Een drone kost ongeveer 10.000 keer zoveel dan bezorging per post, stelt Logan Campbell, ceo van Aerotas, een bedrijf dat adviseert over de inzet van drones, maar dan voor bijvoorbeeld milieudoeleinden. Eten bestelt men doorgaans niet per post, maar een bezorgstudent op een fiets kost waarschijnlijk minder dan het optuigen van een compleet drone-park.

Niet lachen

Je kunt er lacherig over doen, maar over tien jaar lachen marketeers wellicht om dit artikel en zijn drones de gewoonste zaak van de wereld. Dat drones klem kwamen te zitten in bovenleidingen van trams (bovenleidingen? Dat is zó 20e-eeuws), dat ze uit de lucht werden geschoten door treitervloggers, allemaal lullige nieuwsberichtjes uit 2017. En is het inzetten van drones nu nog vaak een pr-stunt (Coca-Cola bezorgde uitgedroogde bouwvakkers in Singapore drinken via de lucht), wellicht is dat het over een tijd niet meer.

Vincent Hosman: ‘Wij willen vooruitlopen. We kijken naar de mogelijkheden en zien vanzelf wel welke problemen we tegenkomen. Wat we belangrijk vinden is dat we innovatief zijn. En de ontwikkelingen gaan tegenwoordig snel.’

Gerelateerde items Foodora

Meer in channel Merk & Strategie

Volg ons


Van onze partners
Whitepapers