Marketing Technology

CMO’s nog lang niet klaar voor praktijk van nieuwe privacywetgeving

Redactie | 29 mei 2017, 15:56

98 procent CMO’s schuift verantwoordelijkheid GDPR af op IT.

Marketingdata-managementaanbieder Relay42 heeft de grootste uitdagingen voor banken en andere financiële instellingen in kaart gebracht, op het gebied van General Data Protection Regulation (GDPR).

Uit het onderzoek, dat in het Verenigd Koninkrijk is uitgevoerd, blijkt dat 98 procent van de marketeers op C-level (CMO’s) vindt dat GDPR de verantwoordelijkheid is van IT. Slechts 4 procent zegt dat marketing een rol speelt bij het voldoen aan de wet- en regelgeving.

Hoewel CMO’s in de financiële sector aangeven dat ze klaar zijn voor de nieuwe wet- en regelgeving die op 25 mei 2018 wordt ingevoerd, is slechts 18 procent van hen in staat om de herkomst van data te identificeren. Slechts een kwart van de marketeers is er zeker van dat ze data van klanten kunnen bewerken, veranderen of verwijderen nadat een verzoek tot verwijdering van de gegevens wordt ingediend. Dit geeft volgens de onderzoekers aan dat veel CMO’s nog niet klaar zijn voor de praktische implicaties van GDPR.

Risico’s
Daarnaast heeft slechts 2 procent van de CMO’s op dit moment toegang tot machtigingen voor klantenapplicaties, terwijl meer dan de helft van de respondenten het afgelopen jaar een data export op hun computer heeft ontvangen. Dit gebrek aan controle over klantdata vormt een risico bij de invoer van de GDPR-updates in 2018.  

Tomas Salfischberger, CEO van Relay42: ‘Mijn boodschap aan CMO’s is dat ze een belangrijke rol spelen in de GDPR-discussie en dat het van groot belang is dat ze hun krachten bundelen met zowel de juridische als de IT-afdeling. Juist marketeers die hun klanten de ultieme customer experience willen bieden, moeten beseffen dat controle over de eigen klantdata daar een onderdeel van is.’

Het onderzoek is in opdracht van Relay42 uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Censuswide. Er zijn 50 CMO’s in de financiële sector in het Verenigd Koninkrijk ondervraagd door middel van een online enquête. Om een representatief beeld te krijgen, werden quota’s gehanteerd op basis van leeftijd, geslacht en regio.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items It GDPR General Data Protection Regulation